Als een gast in een restaurant niet betaald heeft, mogen ze dit van een werknemers loon aftrekken?

3 reacties

Een groot restaurant met meerdere vestigingen in Nederland trekt het geld van een werknemers loon af, als een gast weg loopt of als door een storing niet betaald is met een pinautomaat en dit niet gezien is door een werknemer.
In dit geval gaat het om €230,-. Door een storing op een pinautomaat is er niet betaald. Er is wel een bon uitgekomen, waarop stond, dat er een storing heeft plaats gevonden. Dit is niet gezien door de werknemers of de gast! Mij is verteld dat dit soort grote bedrijven zijn verzekerd hiertegen en dit terug kunnen vragen. Ik heb gevraagd of het bedrijf verzekerd is en volgens diegene wel, maar de man van de administratie, die €230,- van mijn collega’s loon gaat aftrekken, vertelde mij van niet.
Mijn collega is pas 17 en werk 1x per week. Die €230,- is voor hem heel veel geld! Een paar weken geleden moest een andere collega €180,- betalen, omdat hij de pinbon was verloren. Een ander moest de rekening betalen van een gast, die snel was weggelopen op het terras. Dit kan niet kloppen!

Mijn vraag is dan ook, mogen zij deze €230,- van een werknemers loon afhalen? Of uberhaupt aan het loon van een werknemer komen?
Moet zo’n bedrijf verzekerd zijn en als zij dit niet zijn, is het dan eigen risico of moeten de werknemers hiervoor opdraaien?

dinsdag 11 oktober 2011