Datum inschrijving GBA. Hoe zit dit precies?

1 reactie

Hallo Forumleden, Ik zit met een situatie die mij ongeveer €300,- kan gaan kosten. Het volgende is het geval. Ik woon sinds 21 januari 2015 in Enschede in een antikraakpand (Ja, ik heb ooit ook een voorval met een aquarium gehad ;)) Ik ben voor mijn studie uitwonend en heb dus recht op studiefinanciering. DUO verleent een studiefinanciering vanaf het moment dat iemand uitwonend staat ingeschreven bij de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). Ik sta echter niet per 21 januari 2015 maar 17 maart 2015 ingeschreven bij de GBA, hetgeen mij 2 maanden studiefinanciering kost. Het volgende is gebeurt. 21 januari 2015: Ik heb mij via internet proberen in te schrijven in de gemeente Enschede (website werkt niet). Vervolgens heb ik gebeld naar de gemeente Enschede, volgens de vrouw aan de telefoon zit er een blokkering op de site waardoor ik me niet in een anti-kraak pand kan inschrijven online. De vrouw kon mij ook niet via de telefoon inschrijven, vervolgens stuurt ze mij een formulier op waarmee ik mij kan inschrijven. 24 januari 2015: Ik ontvang het formulier van de gemeente Enschede op mijn oude adres in Twello. Ik vul op het formulier o.a. in "datum verhuizing: 21-01-2015" en "datum aangifte 24-01-02015" (kopie heb ik thuis). Vervolgens lees ik dat ik een aantal documenten moet bijvoegen zoals kopie legitimatie en kopie huuroveréénkomst. 24 januari tot 10 maart: In deze periode heb ik behoorlijk getreuzeld met het versturen van de documenten... Ik heb bijvoorbeeld geen scanner en printer waardoor ik dacht: "dat doe ik wel als ik in de stad ben" 14 maart 2015: Ingevulde formulier op de post gedaan. Nu hoor ik achteraf dat de datum waarop de gemeente het formulier ontvangt bepalend is voor de registratie in de GBA die vervolgens weer bepalend is voor DUO. Gemeente Enschede zegt wel dat ik een verzoek kan indienen om de aangifte datum te wijzigen, maar er wordt ook meteen gezegd dat ik weinig kans heb. Ik zelf baal natuurlijk ontzettend van de situatie omdat ik absoluut niet willens en wetens heb gehandeld met het te laat versturen van de documenten, ik was me immers niet bewust van de gevolgen. Indien ik had geweten dat het niet direct opsturen zou leidden tot 2 maanden geen studiefinanciering had ik natuurlijk niet die gedachte gehad van "dat doe ik wel als ik in de stad ben". Heeft er iemand toevallig advies met betrekking tot deze situatie. Iemand die kans van slagen ziet en daarnaast tijd heeft (dus niet zoals mij bezig is met afstuderen) om een verzoekschrift te schrijven wil ik de helft van het bedrag (tot max. 100€) bieden dat ik daardoor ontvang. Ik hoor wel of iemand mij kan helpen

donderdag 4 juni 2015