blijvende daklekkages

1 reactie

Wij zitten met de volgende situatie waar wij met ons handen in het haar zitten

Eind oktober 2017 is ons platte dak aan de beukelsweg 24 geïsoleerd en opnieuw bekleed met bitumen in opdracht van de vve (3 woningen). Tijdens deze verbouwing is er, door het open laten staan van een stuk lood en bitumen, enorme waterschade ontstaan bij een korte regenbui. Hierdoor is er over alle lage van de woning waterschade ontstaan. De dakdekker erkende via mail zijn fout en heeft toendertijd een document opgesteld waarin staat dat hij de schade zal herstellen en ook de materiele schade zal vergoeden (buiten de verzekering om)

vanaf dat moment tot en met januari is er nog 6x een lekkage ontstaan door losspringende naden, vergeten stukken bij de goot en zaken waar het aantoonbaar is dat deze door gebreken van de dakdekker zijn ontstaan. Deze lekkages veelal altijd rondom de achterste schoorsteen waardoor mijn vriendin en ik nu al zo een maand of 4 in de woonkamer slapen (woning in juli aangekocht) vanwege de grote schimmelvorming en angst voor gedrup.

Op oudjaarsdag is er wederom een lekkage ontstaan na het smelten van de sneeuw waarna we een lekdetectie hebben laten uitvoeren. Deze gaf, zonder enige meting of gasproef etc aan dat het probleem waarschijnlijk rondom de schoorteen en lood ligt.

vanaf dit moment stelt de dakdekker zich anders op, hij blijft herhalen dat we het via de verzekering op moeten lossen en dat, aangezien het de schoorsteen zou moeten zijn, het niet zijn schuld is. Let wel de schade is hiervoor hoe dan ook door hem veroorzaakt, dat het nu onbekend is, is ronduit vervend. We hebben drie partijen laten komen kijken naar het dakwerk, deze geven aan dat het lood slecht is gezet (stond weliswaar niet in offerte dakdekker maar heeft hier wel aan gezeten) het lood te laag is (vanwege verhogen dak door isolatie), de schoorsteen inderdaad weleens geimpregneerd mag worden en dat er ook veel naden en een lage kwaliteit bitume is gebruikt. HIerop hebben wij de dakdekker aansprakelijk gesteld, deze zegt achter zijn werk te staan en wijst naar de schoorsteen.

Wij hebben daarop al het lood zelf laten vervangen, bovenplaten en schoorstenen laten impregneren. Het vervelende hieraan is dat onze schoorsteen koud tegen de schoorsteen van de buurman staat waar scheuren in te zien zijn en deze nog niet gerepareerd is. Of dit het probleem is is niet duidelijk. Ook stond er 3 weken een bouwdroger te loeien in onze woning

Of het opgelost was, was niet duidelijk door het trage drogen, maar er was geen gedrup. Tot afgelopen dinsdag. In de hevige regen van de nacht is er wederom rondom de schoorsteen water naar binnen gekomen. Dit naar mijn inzicht juist op het moment van de hevige bui waar het dak iets voller staat met water (maar 1 goot die meeste water af moet voeren doordat de overige 2 iets hoger zitten) en wellicht dus op een punt waar bij een normale bui geen water zal staan. Er is dus nog een opening ergens rondom de schoorsteen.

Nu zei ik al dat de schoorsteen van de buurman scheuren vertoont. Deze buurman werkt niet mee tot het herstel, de appartementen hebben geen vve dus spreek ik momenteel alleen diegene aan welke een slaapkamer onder het dak heeft. Tijdens de verbouwing is er, zonder dat wij het wisten als opdrachtgever grind op zijn dak geplaatst, hier hebben wij een melding van gemaakt bij de dakdekken en hij heeft het teruggeschept.. volgens de buurman niet genoeg, ook voelt hij zich genaaid doordat er zonder zijn weet dingen gebeurde op het dak (hebben hem inderdaad niet verwittigd).

(Het repareren van wanden en plafonds wordt gedekt maar de opstal werkt niet mee met het detecteren van het probleem of reparatie. )

Lang verhaal maar we weten niet meer wat te doen.
Er is nu een lekkage ergens, hier moet weer een lekdetectie voor komen, daarna moet het opgelost worden en dan weer een bouwdroger huren. De naaste appartementen hebben geen vve en werken niet mee met het oplossen van hun achterstallig onderhoud welke de huidige lekkage kan veroorzaken. Als het dat dan al is. Hoe ga ik te werk om ervoor te zorgen dat dit opgelost is en heeft het nog nut om iets te claimen bij de dakdekker, deze is schuldige vanaf het eerste moment.

Wij worden van het kastje naar de muur gestuurd en weten het niet meer.

Bedankt

zondag 8 april 2018