Verborgen gebrek verkochte woning, kosten verhalen zonder ingebrekestelling

2 reacties

Hallo allen,

Eind vorig jaar hebben we onze oude woning verkocht. Nu kregen we een maand later een bericht van onze dat de bewoners ons aansprakelijk stellen deels verkeerde kleur bedrading en bepaalde aansluitingen buiten de aardlekschakelaar om. Hier waren wij niet van op de hoogte en hebben het huis 5 jaar geleden in deze situatie bij dezelfde makelaar gekocht.

Het contact loopt steeds via onze verkoopmakelaar en de aankoopmakelaar van de kopers.
In de eerste mail stond een verhaal van de kopers met de gebreken en (even kort gezegd) dat ze ons hiervoor aansprakelijk stellen en dat ze hier een bedrijf voor zullen benaderen. De makelaar heeft deze mail naar ons doorgestuurd en gevraagd om een reactie van onze kant. Wij hebben (telefonisch) aangegeven de woning ook zo gekocht te hebben en ons niet aansprakelijk te voelen, en weer doorgestuurd naar de aankoopmakelaar.

Na een maand niks meer gehoord te hebben gingen we er vanuit dat de koper het erbij heeft laten zitten. Tot onze verbazing kregen we eind vorige week een rekening gepresenteerd of wij deze even willen betalen. Dus zonder officiele ingebrekingstelling met en zonder ons de gelegenheid te bieden het probleem zelf op te lossen binnen een bepaald termijn.

Onze makelaar vind het ook een vreemde gang van zaken. Onze makelaar heeft dus onze reactie doorgestuurd naar de aankoopmakelaar van de koper en gevraagd om wat voor bedrag we het dan zouden hebben een maand geleden dus). Hier heeft de aankoopmakelaar niet meer op gereageerd. Pas een maand later de mail van de verkopers met de rekening. Dit terwijl wij eventueel kennissen hebben die de electra voor een klein bedrag had kunnen herstellen. Ze hebben dus eigenlijk hun eigen bewijs al vernietigd hoewel ik er vanuit ga dat ze wel foto's gemaakt hebben.

Het gaat dus nu om 2 kwesties namelijk:
-In hoeverre kunnen de kopers ons aansprakelijk stellen voor de verkeerde bedrading?
-Kunnen de kopers ons zomaar de rekening presenteren zonder officiele ingebrekestelling en ons de gelegenheid te geven tot herstellen? (slechts een opmerking in een mail?)

Het gaat om een bedrag van "slechts" 470 euro hoewel dit voor ons als gezin toch een vrij groot bedrag is.

In hoeverre moet ik me hier druk om maken? En in hoeverre zullen de kopers verdere stappen kunnen ondernemen? En tot wanneer zou ik het allemaal op me af kunnen laten komen?

maandag 5 februari 2018