Aanrijding op de snelweg

2 reacties

Beste forummers,

Ik heb vandaag iemand aangereden op de snelweg. Ik reed op de snelweg met 120km per uur over een heuvel heen en achter de heuvel reed een mevrouw extreem langzaam voor me aan de linker weghelft. Het leek er bijna op dat ze stilstond achter de heuvel. Toen ik doorhad dat ze nog steeds licht aan het remmen was (aangezien de remlichten maar half branden wat inhield dat ze de meeste snelheid er al uit had), was het eigenlijk al te laat. Ik heb vol de rem in getrapt en ben zelfs de berm nog ingestuurd om de schade te beperken waarna ik in een slip raakte en horizontaal tussen 2 weghelften tot stilstand ben gekomen.

Tijden het naar buiten sturen zag ik dat er een lichte opstopping was maar dat er nog wel ruim 500 meter tussen haar en haar voorligger was.

Ik ben bijna geraakt door 2 andere auto's toen ik tot stilstand was gekomen. Gelukkig startte de motor nog Mevrouw heeft geen letsel overgehouden maar wel haar linker achterkant in de kreukels. Mijn bijrijders kant (rechter voorkant) ligt in de kreukels.

Gek genoeg was er niemand gekomen om de situatie te analyseren. Het was een Koreaanse mevrouw. Zij had zelf de auto tot stilstand gebracht 200 meter verderop in de middenberm.

Waar ik een beetje over gevallen ben is dat de politie alleen maar haar kant op redeneerde dat ik dus te hard gereden heb (wat niet waar is) en dat ik niet voldoende afstand bewaard heb (wat ook niet waar is). Ook werden er behoorlijk wat argumenten aangehaald, niet geconcentreerd aan het rijden (van mijn kant), met andere dingen bezig in de auto en alsof ik nog niet genoeg geschrokken was werd ik ook nog bang gemaakt met het feit dat ik geluk heb gehad. Als het letsel voor haar was geweest was ik verder van huis met een punt op mn rijbewijs.

Nu vraag ik mij af wat er nu precies voor afstand te bewaren viel als ik niet kan zien wat er achter de heuvel plaatsvind en hoe je een standaard afstand (helft snelheid + 10 / 2 seconde regel) überhaupt kan hanteren in situaties waarbij je voorligger praktisch stil staat.

Mevrouw heeft goed ingeschat dat er een opstopping was maar zo abrupt remmen na een heuvel, geen waarschuwingslichten en nog zoveel ruimte bij haar voorligger is vragen om moeilijkheden. Ik heb nu sterk de indruk dat ik wettelijk standaard de schuld in de schoenen geschoven krijg terwijl ik hier niets aan heb kunnen doen. Het is een wonder dat er geen kettingbotsing is ontstaan.

Ik denk persoonlijk dat ik er mee moet leren leven dat ik mn gelijk in deze situatie nooit zal krijgen. Wel was ik benieuwd waar ik nu sta.

Bedankt voor het advies.

Stefan

vrijdag 12 juli 2013