isoleren op 250 cm boven achterom

1 reactie

Ik ben bezig mijn woning nul-op-de-meter te maken en wil daartoe m'n zijgevel aan de buitenkant isoleren. Daartoe komt er zo'n 15 cm isolatie/afwerking op de buitengevel.
Deze buitengevel grenst met achterom van huizenblok van 8 huizen maar het pad langs de gevel is van de buurman. Het is tussen de 140 en 150 cm breed.

Mijn dak steekt bijna 30 cm. boven dit pad uit, beginnend op zo'n 330 cm. tot bijna 8 meter hoogte.

De tekeningen van het kadaster gaven aan dat ik nog zo'n 16 cm. ruimte had dus ik heb vergunning bij gemeente aangevraagd en gekregen. Ondanks feit dat buurman ondertussen een 'zienswijze' had ingediend en vond dat ik dit niet mocht doen omdat het zijn grond was. Ook ontving ik kort daarna een aangetekende brief van hem dat hij bezwaar maakte tegen mijn plan.

Ik heb toen geprobeerd met de buurman te regelen dat kadaster een grensreconstructie kwam doen. Daar wilde hij niet aan meewerken dus heb ik deze volledig uit eigen zak betaald.

Hieruit bleek dat ik maar tussen de 0 en 10 cm ruimte had dus het ging inderdaad om de grond van de buurman.

Ondertussen is tegen de vergunning officieeel bezwaar ingedient en is er in december een zitting.

Mijn voorstel is nu om de isolatie pas vanaf zo'n 250 cm hoogte aan te brengen. Op die manier wordt de doorgang op geen enkele manier beperkt en kan ik toch 2 verdiepingen goed isoleren. Maar ik merk dat deze buurman nergens aan wil meewerken want diep in z'n hart is hij boos dat hij de grond van het overpad wel heeft moeten kopen (lees: betalen) maar deze moet delen met z'n buren. En dan zou ik nog eens 14 cm. van zijn 140/150 cm. breedte pad afsnoepen, dat kan echt niet !!

Ik vind dat hij mij met deze opstelling onredelijk in m'n rechten beperkt om m'n huis goed te isoleren. Daarnaast steekt mijn dak al 60+ jaar over het pad. Dat is weliswaar een verworven recht waar ik verder geen rechten aan kan ontlenen maar daar heeft ik ook geen last van! Evenmin van muurisolatie die vanaf 250 cm. boven de grond begint.

Maak ik enige kans als dit voor de rechter komt? Bestaat er zoiets als 'onredelijke beperking' van m'n rechten of ben ik gewoon helemaal de sjaak?

donderdag 25 oktober 2018