Mondelinge afspraken na uit elkaar gaan 2010

9 reacties

Hallo forumleden,
Mijn ex en ik zijn in 2010 uit elkaar gegaan. Na de relatiebreuk hebben we nooit onze financiële afspraken op papier gezet, we zijn deze mondeling overeengekomen. In het geval van de vele schulden heb ik 3/4 van alle schulden op mij genomen (dik 39 duizend), waaronder een grote lening waar we beide voor aansprakelijk zijn. Deze lening heb ik recentelijk weten af te kopen tegen finale kwijting echter nu kloppen ze bij mijn ex aan voor nog een deel. Nu geeft mijn ex aan dat ik op basis van onze mondelinge afspraak volledig verantwoordelijk ben en ik haar deel nu moet betalen. Aan haar, want de schuldeiser mag niet bij mij aankloppen. (a)
Daarnaast heeft zij zich na de breuk niet gehouden aan eenzelfde mondelinge afspraak. Zij kwam betalingsafspraken naar een andere schuldeiser niet na waardoor deze destijds loonbeslag heeft gelegd op mijn inkomen. Via mijn werkgever heb ik uiteindelijk deze schuld voor haar voldaan (b)

Mijn vragen:
a. Ben ik op basis van de mondelinge afspraak verplicht hier nog aan te voldoen?
b. Als zij zich niet gehouden heeft aan de mondelinge afspraak, kan ik dit bedrag op basis hiervan terugvorderen?
Ik ben heel erg benieuwd wat mijn rechten en plichten zijn... Alvast dank!

dinsdag 6 november 2018