Sleutel kwijtgeraakt. Kosten sleutel vervangen 1100 euro!

1 reactie

Ik was als zzp-er werkzaam voor een bemiddelaar die zelfstandige ondernemens (vnl. zzp-ers) inhuurt om te werken binnen een thuiszorg organisatie. Deze bemiddelaar heeft mij ingehuurd en ik ben daarna via hen gaan werken binnen een thuiszorg organisatie. De bemiddelaar die mij heeft ingehuurd is een dochteronderneming van de thuiszorg organisatie waaraan ik werd verhuurd. In mijn contract met de bemiddelaar wordt vermeld zij zich niet aansprakelijk stelt voor eventuele schade tijdens mijn werkzaamheden.

Voor mijn werkzaamheden is mij een sleutel gegeven. Dit is een generieke sleutel waarmee men bij mensen binnen kan die thuiszorg nodig hebben. Bij deze mensen hangt een kastje voor de deur waarmee men met deze sleutel binnen kan. Voor deze sleutel heb ik geen verklaring hoeven tekenen en is mij ook niet verteld van eventuele gevolgen bij verlies van deze sleutel. Nu ben ik tijdens of meer waarschijnlijk buiten mijn werkzaamheden deze sleutel verloren. Dit heb ik netjes gemeld bij de manager van de thuiszorg organisatie. Nu bleek in het verleden al eens een collega een sleutel te hebben verloren maar aangezien dit in Roemenie was gebeurd werd dit afgedaan met het maken van een nieuwe (identieke) sleutel. Mijn manager vroeg waar ik de sleutel kwijt was geraakt maar hier kon ik geen sluitend antwoord opgegeven simpelweg omdat ik dit niet wist. Hierop werd mij al vrij snel duidelijk gemaakt dat de kosten wel eens erg hoog konden gaan liggen.

De rede dat de kosten zo hoog zijn is het volgende. Het bleek dat niet alleen mijn sleutel maar alle andere sleutels in omloop vervangen diende te worden. Daarnaast was het nodig om de alle kastjes opnieuw in te stellen (dit stelt in de praktijk weinig voor maar toch). Op basis van dit alles werd mij een rekening gepresenteerd van een dikke 1100 euro. Ik heb deze via de WA-verzekering van mijn onderneming proberen te vergoeden maar deze keert alleen het bedrag uit van de sleutel die ik heb verloren (14 euro). De andere 60 sleutels die vervangen moesten worden mag ik nu zelf betalen.

Mijn vragen:
- Kan een opdrachtgeven obv het verliezen van 1 sleutel van 14 euro mij laten opdraaien voor nog eens 60 andere sleutels?
- Had deze kosten niet vantevoren aangegeven moeten worden en is een sleutelverklaring niet verplicht in dit soort zaken?
- Waarom vergoed de WA-verzekering niet al mijn gemaakte kosten omdat ik voor het gehele bedrag aansprakelijk wordt gesteld?

dinsdag 8 december 2015