Einde contract en spook rekeningen na immigratie

0 reacties

Hallo,

Ik zit met een paar vragen over iets wat mij enkelle jaren geleden is overkomen na een emmigratie na het buitenland toe.
Laat ik duidelijk zijn dat er geen probleem is en ik verwacht deze ook niet maar desondanks zit ik nog met een paar vragen.
En ik weet uit ervaring dat ik niet de enige ben die dit overkomt.
Mijn excuses als ik dit in de verkeerde plaats op dit forum plaats.

Zo'n 4.5 jaar geleden ben ik een 2 jarig contract aangegaan bij een mobiele telefoon aanbieder. De naam laat ik bewust achterwege.
Ongeveer 6 maanden na het aangaan van het contract werdt ik op de hoogte gebracht van een baan in de United Kingdom en na een 3 maanden solicitatie proces van ruimn 3 maanden werdt aangenomen.
Omdat ik nog met een uitwerk periode zat bij mijn toenmalige werkgever kon ik niet per direct vertrekken.
Ik ben nadat ik was aangenomen per direct aan het bellen gegaan om alle lopende contracten te be-eindigen. Contract zoals de zorgverzekering.
Dit ging geheel zonder problemen met uitzondering van de aanbieder.
De emmigratie datum zou 10 maanden zijn na het aangaan van het mobiel contract.
De kosten waren 20 Euro per maand hiervoor.

Ik heb telefonisch contact gehad met de aanbieder en ook diverse brieven, aangetekend, gestuurt.
Maar desondanks wilde de aanbieder niet na me luisteren en bleef volhouden dat ik een contract had voor 24 maanden en deze voor de volle tijd moest uitdienen.
Ook voor een gehele afbetaling van het contract in 1 keer wilde de aanbieder niet.
Ik heb toendertijd contact opgenomen met de rechtsbijstand en die zeiden dat ik in mijn recht stond en het contract vroegtijdig mocht be-eindigen ivm immigratie.

Dit heb ik voorgelegd bij de aanbieder maar die wilde daar niet na luisteren.
Dus zat ik met een dillema. Meer dan 500 Euro betalen om na de rechter te gaan of de resterende tijd het contract per maand afbetalen. Dit zou op 280 Euro neerkomen.
Gezien de tijd die ik nog had en hoe lang een rechtzaak zou kunnen duren heb ik de keuze gemaakt om de resterende tijd uit te zitten en per maand 20 Euro te betalen.

Ik dacht dat het daarbij zou blijven maar helaas.
In de eerste week na de emmigratie ben ik hier na een andere aanbieder gelopen en heb ik daar een nieuwe simkaart gekocht. Pre-paid.
Ik bel zo weinig met mijn mobiel dat een contract geen nut heeft. Ik gebruik ongeveer 5 Euro per 2 maanden.
De Nederlandse simkaart heb ik doormidden geknipt en ik heb voor de zekerheid aan diverse collega's gevraagd om toe te kijken. Getuigens hebben is wel zo gemakkelijk.

De eerste 2 maanden werdt er 20 Euro per keer afgeschreven.
In de 3e maand begonnen de problemen met spookrekeningen.
Ik zag online bij me Nederlandse bank dat er 60 Euro was afgeschreven door de aanbieder.
Gelijk online gekeken bij de aanbieder waarom dat zo was.
Daar kon ik alleen maar de standaard rekenining zien zonder scpecificatie.
Voor die specificatie moest ik 2 Euro extra betalen.

Gelijk per email contact met hun opgenomen en om uitleg gevraagd.
Bellen was niet mogelijk omdat ik dan een 0900 nummer moest bellen en vanuit het buiteland is dat niet altijd mogelijk. En dat was in mijn geval dus zo.
Kreeg een email terug dat ik teveel had gebeld en dat daarom de rekening zo hoog was.
Gelijk een antwoord gegeven dat ik de simkaart in de 1e week, na verhuizing, had vernietigd en ik graag een gespecificeerde rekening wilde zien na welke nummers er gebeld was.
Daarop kreeg ik een antwoord terug dat ik dan 2 Euro moest betalen voor die inzage.

Na menig emails gestuurt te hebben heb ik het opgegeven omdat ik beter tegen een muur kon praten dan tegen hun.
Met het spreekwoord in me achterhoofd "Een gewaarschuwd mens telt voor twee" heb op de dag van de nieuwe factuur online gekeken hoe hoog deze zou zijn.
Tot mijn schrik kwam ik erachter dat deze ruim boven de 100 Euro zat.
Aangezien de factuur pas 1 week later automatisch afgeschreven zou worden heb contact opgenomen met mijn Nederlandse bank om deze afschrijving tegen te houden.
De bank wilde niet meewerken en maakte duidelijk dat als ik eenmaal een tekende voor een automatische afschrijven zij niet bij machte zijn om deze ongedaan te maken.
Ik moest het maar met de aanbieder gaan oplossen.

Ik heb dezelfde dag nog een pin-automaat bij mij in de buurt en gelijk me bankrekening leeg gemaakt om te voorkomen dat er nog geld afgeschreven kan worden door de aanbieder.
Door het limiet van opname moest ik dat in een paar opnames doen maar goed uiteindelijk stond er minder dan 20 Euro op.
Ik had jaren geleden al een afspraak gemaakt met de bank dat ik wilde dat de bankrekening niet in de min kon gaan.
Als resultaat werdt de afschrijving van de aanbieder tegegehouden.

Een paar dagen na de afschrijfpoging kreeg ik een email dat ik de rekening moest betalen.
Weer eem email gestuurt met de uitleg van het probleem.
De aanbieder luisterde niet en begon te dreigen met een deurwaarder.
Waarop ik een antwoord heb gestuurt dat hun daar veel succes mee wenste.
Ze hebben me adresgegeven niet dus een deurwaarder kan niets beginnen met zo'n zaak.
Voordat ik verhuisde heb ik me ook uitgeschreven uit Nederland zonder een adres achter te laten.
En ook in de email gezegd dat per direct het email adres niet meer zou bestaan.
Ik huur een website plus email server en ik volledige controle hierover inclusief spamfilter.
Dit spamfilter heb ingesteld dat iedere email van de aanbieder retour afzender zou gaan met het bericht dat deze niet geleverd kan worden.

Na zoveel jaar heb ik nooit meer iets gehoord van hun en ik ben meerdere malen via Schiphol Nederland binnen gekomen zonder problemen.

Zover de geschiedenis en nu de vragen.

Hoe lang kan zo'n zaak doorlopen?
Aangezien er geen uitspraak is geweest van de rechter over de niet betaalde rekening.
Zover ik weet kan de aanbieder niet na een rechter gaan omdat ik als gedaagde partij niet op de hoogte gebracht kan worden en ik heb recht van weerwoord.
Zit er een verjaring op dit soort zaken.
Ik weet dat er bij een belastings shuld er 20 jaar op staat maar hoe zit het een private schuld.

Wat zijn de rechten voor een emmigrant voor het be-eindigen van een contract.

Mag er geld gevraagd worden van een gespecificeerde rekening?
Zeker als deze in twijfel wordt getrokken.

Ik heb meerdere mensen gesproken die soortgelijke problemen hebben ondervonden als ze verhuizen na het buitenland.
En ik adviseer deze mensen ook dat ze een fax moeten sturen na de bevolkinsregister van hun paspoort en begeleidende brief dat ze per direct uitgeschreven moeten worden indien ze nog ingeschreven staan.
En geen adres opgeven natuurlijk.

In mijn geval weet ik zeker dat ik nu in Tiel geregistreer sta als wanbetaler maar aangezien ik niet meer terug verhuis na Nederland maak ik me daar niet zo druk over.
Het enige wat nu aan me knaagt is dat ik over een tijdje de Britse nationaliteit ga aanvragen en ik niet weet of mijn adresgegevens in Nederland worden opgeslagen en dus de mogelijk voor deze aanbieder om die te achterhalen.

Hartlijk dank voor enige informatie en voor het lezen van een lang verhaal. :)

maandag 24 september 2012