Klant betaalt niet

3 reacties

Ik heb sinds mijn afstuderen een eigen bedrijf als vormgever. Als eindproject op mijn school heb ik een klant gevonden waarvoor ik een complete huisstijl en website kon maken. We hebben afgesproken dat ik een vergoeding zou krijgen, maar dat ik haar niet de volle 100% zou factureren. We hielpen immers elkaar op deze manier. Voor mijn opleiding hoefde ik alleen ontwerpen te laten zien. (dus geen drukwerk of werkende website) echter wilde de klant dit uiteindelijk wel.

Vervolgens heb ik een aantal ideeën uitgewerkt. Telkens ging de klant akkoord met de ontwerpen en gaf mij toestemming om door te gaan. Uiteindelijk wilde de klant ook graag de website online hebben. Dus ik aan de slag. Ik heb haar gezegd: dit valt buiten de schoolse activiteiten en ik kan dit daarom niet voor niets doen. Geen probleem volgens haar, we hadden het later nog wel over de vergoeding.

Toen de website eenmaal online stond heb ik haar een bedrag gefactureerd (zoals afgesproken voor weinig..!) en gezegd dat ze voor de visitekaartjes e.d. enkel drukkosten hoefde te betalen. In totaal zou ze zo'n 400 euro kwijt zijn. (zwaar onder de gangbare prijs dus).
Echter vond zij dit veel te veel en ging niet akkoord met deze prijs. Hoe kan ik nu toch mijn gelijk halen? In enkele mails spreken we namelijk wel degelijk over een vergoeding, echter nooit over een vaste prijs. Ook is er geen contract opgemaakt ivm mijn afstuderen destijds.

donderdag 28 juni 2012