Kosten gevolmachtigde erfenis: 20.000 euro

0 reacties

Iets meer dan een jaar geleden, is jammer genoeg mijn broer overleden. Het was een vriendelijke en fijne man, die ook in zijn erfenis erg barmhartig bleek te zijn. Zo liet mijn zo'n 1/4 van al zijn bezittingen aan mij(ons) achter en de rest aan zijn gehuwde. Maar door de huwelijksakte werd dit nog een keer door elkaar gehakt en kreeg ik dus 1/8.

Hierna, wou ik dan ook wel helpen, met alles regelen maar het probleem zou echter zijn, wonend in het buitenland dat ik, noch mijn vriendin er zelf op kon toezien dat alles goed zou worden geregeld. Hierdoor heeft gedurende een jaar een vriend van de familie in mijn naam opgetreden, af en toe informatie geboden en geregeld zijnde de officiële gevolmachtigde. Omdat het een goede vriend was van de familie, besproken we dat er reiskosten zouden worden vergoed.

Gedurende het eerste half jaar bleek echter al snel dat de kennis ook erg sterke banden had met de gehuwde en dat het eerlijk waar niet duidelijk was of deze persoon wel geschikt was in mijn naam op te treden. Maar zetten we voort. Toen kwam er plots een moment waarop een belangrijke beslissing over nagelaten goederen was gekomen waar wij het zeker niet over eens waren. Hierna, heb ik echter herhaaldelijk om bepaalde documenten en informatie gevraagd waar wij geduldig op afwachtten. Maar keer op keer ging hij niet in op de vraag.

Toen hierna bij het contact een moment kwam dat hij simpelweg niet ten bate van mij wou handelen. Wat alles blokkeerde was namelijk dat deze gevolmachtigde steeds maar weer zijn voorstel op mij forceerde sterk ten bate van de gehuwde, zo bleef hij maar beamen en mij bejegenen met een voorstel dat ik gewoon weigerde. Toen heb ik hem twee maanden geleden gemeld, dat ik hem dank maar echt moet afzien van zijn assistentie en dat ik niet tussen hem en de gehuwde wou staan.

Een maand geleden kreeg ik echter een factuur, gegeven we niets hadden afgesproken was ik eerst al verbaast toen ik de brief opende, maar toen ik naar de rekening keek, was ik verbijsterd. Deze vriend van de familie bracht 20.000 euro 200 euro per uur in rekening voor zijn tijd, rekende een uur per verzonden email en wou zijn vriendelijkheid tonen door coulance van 50% te geven. Dus uiteindelijk waren de kosten, dus maar 10.000 euro. Van belang is te melden dat de erfenis 50.000 euro zou bedragen en ik nog geen koperen cent heb ontvangen.

Maar met andere woorden moest ik 1/5 van mijn deel van de erfenis betalen aan hem, een man die mij nooit tevreden heeft kunnen maken met zijn 'diensten'. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik moet doen, ik heb inmiddels een aanmaning gekregen en kan het gewoon niet betalen.

Weet iemand wat ik het beste kan doen, moet ik naar de kantonrechter, advocaat of simpelweg melden dat ik hem nooit in dienst heb genomen niet met een bedrijf of iets anders.
Wat kan ik doen om deze erfenis niet mij te laten ruïneren?

zaterdag 12 maart 2016