Na verleende service geen betaling

0 reacties

Een vraag over het volgende:

Ter introductie:
Ik was werkzaam bij een bedrijf dat is failliet gegaan. Daar ik zonder werk kwam te zitten en ik binnen deze branche nog potentieel zag ben ik mijn eigen onderneming begonnen. Er is dus geen sprake van een doorstart en/of overname van het oude bedrijf.
Ik heb niets van de lasten, maar ook niets van de baten overgenomen en ben van nul af aan begonnen.
Van de fabrikant heb ik het uiteindelijke dealerschap gekregen (dit was eerst in handen van het failliete bedrijf) en derhalve ook het bedrijfslogo.

Na een aantal maanden werd ik gebeld door een klant van het failliete bedrijf. Deze bezit met zijn broer een hotel. Zijn broer was degene die ging over de zakelijke overeenkomsten met het failliete bedrijf, maar was met vakantie en hij was degene die het hotel gedurende die tijd moest waarnemen.
Hij legde uit dat hij een storing had in zijn product. (destijds afgenomen bij het failliete bedrijf).

Ik heb hem de situatie uitgelegd. Dat zijn leverancier failliet is gegaan en daarom geen service maar kan verlenen. Meneer legde uit dat hij erg omhoog zat. Het hotel was volgeboekt en hij had een groot probleem nu deze storing in zijn product was opgetreden. Of ik daarom niet wat voor hem kon betekenen.
Heb een zzp-monteur bereid gevonden deze storing op te gaan lossen. Dit heeft de zzp-er met succes gedaan. Heb netjes de zzp-er betaald en een factuur gestuurd naar het hotel.
Ben daarin erg coulant geweest door een groot gedeelte van de factuur onder de garantie te laten vallen. Echter de arbeidsuren heb ik in rekening gebracht en dan ook nog eens tegen een gereduceerd tarief, terwijl ze niet eens een contract met ons hebben.

De broer, inmiddels terug van vakantie, weigert vooralsnog de factuur te voldoen. Hij claimt dat het een overnamen c.q. doorstart van het oude bedrijf betreft. daarom vindt hij dat de gehele factuur onder de garantie valt. Bovendien wijst hij naar oude claims richting het failliete bedrijf.
Heb hem zowel aan de telefoon als via de mail uitgelegd dat ik geen banden heb met het failliete bedrijf en dat daarom de factuur ook betaald dient te worden. De claims die hij heeft zal hij moeten neerleggen bij de curator. Dat staat los van mijn bedrijf. En dat het hem natuurlijk vrij staat een andere firma in te huren in de toekomst.

Reactie is kort samen te vatten: Meneer weigert pertinent te betalen. Wanneer ik de factuur niet crediteer, zegt meneer ervoor te zorgen dat ook mijn bedrijf failliet gaat. Verder is hij van mening dat het wel degelijk om een overname of doorstart gaat, omdat wij het dealerschap en bijbehorend logo hebben gekregen. Dit wil hij via de rechter ook gaan aanvechten. Of hij dat daadwerkelijk gaat doen betwijfel ik. Bovendien is er zoals gezegd van overname of doorstart totaal geen sprake.

Wat zijn mijn mogelijkheden ten aanzien van de betaling van de factuur? Hoeveel schade kan meneer daadwerkelijk toebrengen aan mijn bedrijf?

vrijdag 3 juli 2015