Onterechte factuur voor plaatsen noodvoorziening in kapot raam. Wat te doen?

11 reacties

In december 2014 sneuvelde bij ons thuis het raam in de voordeur. Met karton en sterke tape heb ik dit kapotte raam afgeplakt en glasbedrijf X gebeld met de vraag een offerte te maken. Met behulp van hun website legde ik uit wat voor soort glas vervangen moest worden. Dit glas, en veel andere soorten op hun webstie, waren echter niet meer leverbaar. De dame aan de telefoon drong er op aan bij ons langs te komen met een set kleine stukjes ruit, zodat we deze konden bekijken en tot een definitieve keuze konden komen. Dat mocht van mij, mits zij mij aan de telefoon kon aangegeven dat minimaal ruit type A of B bij de set aanwezig waren (keuze was eigenlijk al gemaakt, desondanks wilde mevrouw toch langskomen). Dit werd door haar bevestigd. Omdat ik overdag moet werken heb ik aan mijn vrouw uitgelegd wat de bedoeling was en mocht zij de keuze doorgeven en mocht zijn een nog mooier ruitje zien, dan mocht ze daar ook een offerte voor vragen. Bij thuiskomst zag ik echter dat mijn karton met tape was verwijderd en dat glasbedrijf X een noodvoorziening hadden aangebracht. Dit is een stukje ruit dat op het kapotte raam is geplakt met sterke lijm. Onnodig vond ik, want het was al goed afgeplakt, maar als dat hun service was, dan kregen zij een streepje voor bij de eventuele opdrachtverstrekking. Ik vroeg mijn vrouw of zij opdracht had gegeven voor de noodvoorziening en dat was niet het geval. Toen ik de offerte zag, bleek dat het glasbedrijf mijn vrouw een behoorlijk duur raam had aangesmeerd. Het was geen gewoon glas, maar veiligheidsglas. Met een praatje over veiligheid icm met onze kinderen hadden zij mijn vrouw een keuze laten maken die behoorlijk duur uitviel. Daarbij stond op de offerte ook nog eens de kosten voor het aanbrengen van de noodvoorziening. Ik heb het glasbedrijf gebeld en gezegd dat de offerte véél te hoog was en dat ik een offerte wilde ontvangen met gewoon glas van het type A of B, zoals aangegeven. En u kunt het al raden: Die waren ook niet meer leverbaar. Ik heb een ander bedrijf gebeld (glasbedrijf Y) en die konden nog wel type B leveren en via mail hebben zij aangegeven wat de kosten daarvoor waren. Binnen twee dagen hadden zij de klus keurig afgehandeld met een goede prijs. Gisteren 12 mei 2015, circa 5 maanden later, ontving ik een factuur van glasbedrijf X, van 140 euro voor het plaatsen van de noodvoorziening. Specificatie van de kosten: Noodvoorziening gemonteerd, Autokosten en Energietoeslag. Ik ben van mening dat ik deze factuur niet hoef te betalen. Niemand heeft opdracht gegeven voor het plaatsen van de noodvoorziening en ik heb een vrijblijvende offerte aangevraagd. Ik heb twee vragen aan u: 1. "Wat vindt u van de factuur? Moet ik deze betalen of niet?" 2. "Hoe moet ik op officiële wijze communiceren richting glasbedrijf X dat ik de factuur niet ga betalen?" ps. Achterliggende gedachte van vraag 2 is dat ik kan aantonen dat ik glasbedrijf X heb laten weten dat ik het oneens ben met de factuur. Hiermee voorkom ik dat ik straks geen reactie krijg op mijn protest, maar wel aanmaningen krijg.

woensdag 13 mei 2015