Bril gekocht bij Eyes and More

7 reacties

Ik heb in maart 2010 een bril gekocht bij Eyes an More. In november (acht maanden na levering) 2010 wordt ik gebeld door een medewerker van de winkel. deze vraagt mij of ik misschien kan na gaan of ik de bril wel helemaal betaald heb. ik gaf aan dat dit natuurlijk onmogelijk is daar ik niet meer weet hoe ik betaald heb, pin zou na te gaan zijn maar contant natuurlijk niet.
Op 15 december (negen maanden later!) krijg ik een brief en een orderbon met de inhoud dat als ik niet snel 65 euro overmaak zij een incasso bureau inschakelen.
14 dagen later krijg ik een brief van het incasso bureau dat er 126 euro betaald moet worden anders gaan ze naar de rechter.
In het laatste deel van hun voorwaarden stellen zij, dat zij slechts dan naar de rechter gaan indien alle mogelijkheden zijn geprobeerd om er uit te komen. nou niet dus!

Volgens hun voorwaarden moet er bij bestelling minimaal 50 euro aanbetaald worden en dient bij aflevering direct betaald te worden, ik ga er van uit dat de bril die ik nu op heb dus ook betaald moet zijn. maar het incassobureau zegt dat als ik niet kan aantonen dat ik betaald heb, ik de rekening plus kosten moet betalen. Ik heb hun de vraag gesteld of zij nog kan aantonen dat zij de bestelling van de bakker van 7 maanden terug wel betaald hebben?
Het is nu bijna 1 jaar geleden, hoe moet ik aantonen dat ik dat ik betaald heb en dat bij een winkel die je geen bril afgeeft indien deze niet betaald is.
infeite beschuldigd Eyes And More mij voor het de winkel uitlopen zonder te betalen, diefstal feitelijk.

Pas na 8 maanden hoor ik hiervan voor het eerst, geen factuur, geen aanmaning alleen die brief van 15 december en 14 dagen daarna een incasso bureau. niet erg klantvriendelijk. Ik ben eigenaar van drie bedrijven, erg druk bezet en als je mij nu vraagt hoe en wat ik de vorige maand heb afgerekend, kan ik daar geen antwoord opgeven. maar dat ik weg loop zonder te betalen ,zeker in een winkel waar je 1 op 1 geholpen wordt kan ik mij niet voorstellen. Ik beschik altijd over voldoende, 5 verschillende bankpassen, 3 creditcards en voldoende contant geld, om af te rekenen, genoeg middelen dus om te betalen, er is geen reden voor mij om dat dan ook niet te doen.

Er is in de winkel waarschijnlijk een fout gemaakt door de betaling niet te boeken. het zou natuurlijk ook kunnen dat er per abuis niet afgerekend is en dat dat niet door een van ons is opgemerkt, maar ik heb samen met mijn vrouw daar zeker al 12 brillen gekocht, met veel plezier overigens, en nooit problemen gehad. maar de winkel gaat er van uit dat de fout volledig bij mij ligt en niet bij hun zelf. helemaal vreemd is dat er zelfs niet over gerept is nadat ik paar maanden later terug kwam voor een nieuw voorstuk, deze was spontaan afgebroken en voor garantie vervangen.

Een vraag blijft waarom wordt er pas na 8 maanden voor het eerst gereageerd en niet binnen een aantal dagen, zo niet de zelfde dag bij het tellen van de kas? En als er van uit gegaan was van een bankoverschrijving, waarom dan geen factuur of herinneringen, bij het verstrijken van het betaaltermijn?

Ik ben een goed willende klant die er van uitgaat en die er moet op kunnen vertrouwen dat als ik een winkel verlaat, de wederzijdse verplichten voldaan zijn.

hoe kijkt u hier tegen aan?

Met vriendelijke groeten,

Kees Op 't Veld
Oss

zondag 16 januari 2011