Mag een postorderbedrijf 100% vooruitbetaling vragen,en mogen ze van de wet afwijken terwijl dit niet in hun algemene voorwaarde staat?

2 reacties

Ik heb online kleding besteld via een postorderbedrijf. Ik ben al jaren klant en heb nooit problemen gehad met leveringen/betalingen. Het is voor mij gewoon makkelijker,omdat ik fulltime werk,maar nu wilt dat bedrijf dat ik het aankoopbedrag volledig betaal voordat ze leveren. Ik heb dit al 1x eerder gedaan en het heeft 3 weken geduurd voordat ik mijn geld terug kreeg,dus nu ben ik daar een beetje huiverig voor. Ik heb daarom een mail gestuurd om aan te geven dat ze niet meer dan 50% vooruit betaling mogen vragen volgens art 7:26 lid 2BW,dit wordt ook bevestigd in hun algemene voorwaarden.Het postorderbedrijf zegt vervolgens:"In individuele gevallen mag hiervan echter worden afgeweken en is het toegestaan van de klant een hogere aanbetaling te vragen. Deze bepaling houdt niet in dat een klant nooit meer dan de helft van zijn bestelling vooruit zou behoeven te betalen." Dit staat echter niet in hun algemene voorwaarden. Mijn vraag is: Mag een postorderbedrijf dit doen en zo ja op grond van welke wetsartikel?En als ze mogen afwijken van art 7:26 lid 2 BW,moet dit dan niet in hun algemene voorwaarden staan? En wat kan ik doen op moment dat ze blijven volhouden dat ik het volledige aankoopbedrag moet betalen voordat ze leveren? Naar mijn mening heb ik een geldige overeenkomst gesloten,waar beide partijen zich aan dienen te houden. Ik heb ze namelijk voorgesteld om 50% vooruit te betalen en de rest na of tijdens levering,maar dit blijven ze weigeren. Ik zou dan ook graag willen weten of ik ze aan de overeenkomst kan houden of mogen ze dit straks zomaar ontbinden als ik weiger om het aankoop bedrag volledig vooruit te betalen? Het gaat mij om het principe,als ze gelijk hun geld willen,dan wil ik ook binnen 7 dagen mijn geld terug. Ook al zegt de wet dat dit binnen 30 dagen moet gebeuren. Maar daar willen ze niet op ingaan.

woensdag 12 oktober 2011