Wat te doen tegen de onprofessionele werkwijze van Oxxio

2 reacties

Geachte rijdende rechter

Mijn naam is Kazimierz van den Akker. Sinds 14-10-2008 ben ik klant bij de energieleverancier Oxxio en sinds 03-12-2008 heb ik zo’n slimme meter van Oxxio geïnstalleerd gekregen. Dat is zo’n meter die via gps automatisch de meterstanden doorgeeft aan Oxxio. Volgens de afschrift van de installatiemonteur had ik 100% gps dekking. Alleen heeft die meter nog nooit een meterstand doorgegeven aan Oxxio, nog aan Essent (mijn netbeheerder). Want ik heb na bijna 3 jaar nog steeds een nulstand bij Oxxio, zowel voor gas als elektra. Bij de eerste eindafrekening 28-08-2009 moesten we (mijn toenmalige partner en ik) 509,99 euro bijbetalen voor het gebruik van gas. Wij snapte toen helemaal niks van die eindafrekening, want de gemeten verbruik kwam niet over een. Ik zal u nu overtypen wat er staat. Begindatum (BD) 14-10-08 Einddatum (ED) 01-12-08 meterstand begin (MB) 64131 meterstand einde (ME) 64558 gemeten verbruik (GV) 427,00 tot zover klopt het nog.
Nieuwe meter (BD) 02-12-2008 (ED) 31-12-2008 (MB) 0,0 (ME) 541 (GV) 1012,00 dit klopt niet meer. Want 541 – 0 = 541 nog steeds bij mij en bij Oxxio is dat 1012. (BD) 01-01-2009 (ED) 05-06-2009 (MB) 541 (ME) 974 (GV) 706,00 dit klopt ook al niet. 974 – 541 = 433 en geen 706 zoals Oxxio dat berekend heeft. Dit is nu een voorbeeld van mijn gas eindafrekening. De elektra eindafrekening van 2008-2009 die klopte op een ding na en dat is dat de 750 Kw/h groene stroom die wij gratis zouden ontvangen niet in verrekend waren. Dus ik bel Oxxio voor uitleg. Oh sorry foutje, wordt volgend jaar pas verrekend. Nou okay, niet helemaal tevreden betaal ik de rekening. Kort erna is mijn relatie ten einde en bel ik Oxxio op om mijn tarieven te verlagen, aangezien ik nu alleen woon. Nu komt het! Het jaar erop. 28-07-2010 krijg ik de eindafrekening van Oxxio. Ik schrok mij een hoedje toen ik de eindafrekening zag. Voor gas zou ik 882,43 euro’s terugkrijgen en voor elektra 1366,41 euro’s terug ontvangen. Ik heb denk, dat ik 2 minuten na het openen van de envelop, meteen Oxxio gebeld. Helaas heb ik de gesprekken niet opgenomen en weet ik nu ook niet meer wie ik aan de lijn had. Maar ik vroeg wel, hoe ze aan die berekeningen kwamen en aan de meterstanden. Ik snapte er niks van en vroeg aan de telefoniste, of Oxxio dit wil controleren. Mij werd toen al aan de telefoon verteld, dat het allemaal wel zou kloppen. Want de 750 Kw/h zijn nu verrekend en de fout van vorig jaar was hersteld plus met mijn persoonlijke omstandigheden zou het misschien wel kloppen. Toch vroeg ik aan de telefoniste of Oxxio dit zou willen controleren. De telefoniste vertelde mij als ik over een maand niks zou horen, dan zou het allemaal kloppen en zou het geld van mij zijn. Een maand later, ik bel weer Oxxio op en vroeg aan (nu een andere telefoniste, waar ik weer de nam niet van heb) de telefoniste, of men mijn eindafrekening gecontroleerd had, of het klopte en wanneer ik dan mijn geld zou krijgen. Zij bevestigde dat het gecontroleerd was, dat het klopte en dat het geld al onderweg zou zijn. Wat ik toen over het hoofd heb gezien. Was dat mijn nieuwe meters, de gas als zowel de elektra op 0,0 stonden. Nog niet eens de eindstand van 2009, maar echt helemaal op 0,0. Dat is ook een ding wat ik niet kan begrijpen. Als de meter zijn standen niet door kan geven, dat ik dan automatisch op 0,0 kom te staan en als Oxxio mijn eindafrekening van 2010 zou hebben gecontroleerd, dan zou het toch uitgekomen moeten zijn. Nee het komt pas uit als ik de eindafrekening van 2011 krijg. Maar na een van mijn laatste telefoongesprekken met Oxxio ben ik dus achtergekomen, dat er niks in hun systeem staat over het controleren van mijn eindafrekening van 2010. Ik was woedend toen ik dat hoorde. Men kan bij Oxxio zien dat ik vorig jaar twee keer heb gebeld voor vragen over de eindafrekening, maar niks over het controleren van de eindafrekening van 2010. ik ben helemaal niet serieus genomen door Oxxio en mijn vertrouwen is volledig beschaamd. Ik heb dus tegen de muur zitten praten en niet een keer, maar twee keer bij Oxxio. Nu wil Oxxio alles verrekenen en rechttrekken. Ik heb bij elkaar ruim twee uur met Oxxio aan de telefoon gezeten. Want die slimme meters van Oxxio geven mij ook geen enkel signaal, dat ze niet volledig werken. Niet via geluid of tekst op de display, dat ze de meterstanden niet kunnen doorgeven aan Oxxio en aan de Netbeheerder (Essent). Oxxio kan dat meteen zien, maar niks of niemand die mij erop wijst. Zodat ik in aktie had kunnen komen. Het enige wat Oxxio nu zegt is, sorry dat hadden wij vorig jaar moeten ontdekken. Nee, je meent het Oxxio! Wat ook nog is. Ik heb aan Oxxio gevragen wat het gemiddeld verbruik is van een huishouden van 1 persoon. Mij werd aan de telefoon verteld dat, dat nog geen 90 euro’s per maand bij elkaar is. Ik betaal 100 bij elkaar voor gas en elektra. Dus ik betaal al ruim 10 euro’s meer dan het gemiddelde, maar volgens de schatting van Oxxio mag ik nog eens 551,94 bijbetalen. Hoe komt men erbij ik snap het niet meer. Het is helemaal niet meer logisch te volgen voor mij, wat Oxxio nu allemaal mee bezig is. Hoe vaak mag Oxxio een schatting doen? En is dat gewoon natte vingerwerk? Een ding staat vast, ik vertrouw Oxxio helemaal niet meer. Er worden heel veel grove fouten gemaakt bij Oxxio. Bewust of onbewust, ik weet het niet.
Help me a.u.b. ik weet niet wat ik hiertegen kan en moet doen. Ik ben alleen zeer bang, dat ik aan het kortste eind trek. Terwijl ik alles geprobeerd heb om deze fout te voorkomen. Ik ben maar een gebruiker. Wat had ik nog meer kunnen doen dan Oxxio bellen en vragen voor een controle over de eindafrekening van 2010? Want ik heb onbewust wel gevragen hoe ze aan die meterstanden kwamen. Daar had toch een lamp moeten gaan branden bij Oxxio. Niemand vind het ook raar bij Oxxio dat ik van 974m3 (gas) in 2009 naar 0,0m3 in 2010 kom. Het is een opeenstapeling van fouten bij verschillende afdelingen bij Oxxio zelf en daar mag ik voor boeten. Wat is dan de leer van Oxxio hieruit? Ongeacht hoeveel en welke fouten hun maken, de klant betaald. Moet ik ervoor boeten dat er bij Oxxio mensen werken die hun werk niet goed of kunnen uitoefenen? Het is toch het personeel van Oxxio en niet van mij. Ik vind dus echt, dat het meer Oxxio’s fout is, dan de mijne.
Ik hoop dat ik het euvel duidelijk genoeg heb uitgelegd, mocht u toch nog vragen hebben. Dan kun u mij ter aller tijden bereiken via mijn e-mailadres. Groet ik u vriendelijk.

Kazimierz van den Akker

zondag 21 augustus 2011