Ben ik verplicht een restbedraf te betalen als een verkoper een onvolledig bedrag in rekening heeft gebracht?

5 reacties

Er zijn op 2 maart jaloezieën besteld bij een winkel. Op die datum is een offerte gemaakt van 1100,- voor een tuindeur en het raam in de woonkamer. Daarnaast is er toen door de koper direct contant een aanbetaling gedaan van €250,-.

Een aantal dagen verder is er een monteur van de winkel langsgeweest bij de koper voor het opmeten van de maten van de jaloezieën. Op basis hiervan is een prijs opgesteld van 1478,-. Dit wordt via een e-mailbericht naar de koper verstuurd. Na twee maanden worden de jaloeziën geleverd en gemonteerd door monteurs van dezelfde winkel. Nadat de jaloeziën geplaatst werden, werd er door de monteurs gevraagd of de koper het bedrag wilde pinnen of contant wilde betalen. De koper gaf aan dat hij contant wilde betalen en gaf ook aan dat hij al 250,- had aanbetaald. De koper overhandigt ook een formulier waar dat op te zien is, maar ook de offerte van 1100,- voor de tuindeur en raam in de woonkamer. De monteur vraagt dan aan de koper om het restbedrag van 850,- te betalen. Dit wordt betaald door de koper en de monteur ondertekent het formulier en zet er een paraaf bij dat het voldaan is.

Een week later wordt de koper gebeld door de winkel en wordt er aangegeven dat er nog een betaling van ca. 350,- gedaan moet worden, omdat de jaloezieën neit volledig betaald zijn. De koper is van het rechtmatige vertrouwen van de winkel en diens collega's uitgegaan tijdens de betaling van de jaloezieën tijdens de montage. Kan de koper verplicht worden om het restbedrag alsnog te voldoen?

donderdag 18 mei 2017