Hoe kan ik geld terugclaimen bij Autostats Nuenen

1 reactie

Erg benieuwd zijn wij naar hoe wij geld kunnen terugeisen bij de firma Autostars Nuenen uit Nuenen. Want in ons geval hebben zij ons misleid en geld afhandig gemaakt.

De kwestie:
In juli 2017 hebben wij bij deze firma een Peugeot 5008 gekocht. Na vooronderzoek (RDW gecheckt, navraag gedaan bij de garage waar de auto in onderhoud is geweest (had geen banden met de verkoper), proefrit) de auto gekocht zonder de garantieverzekering. Na drie maanden gaf de motor een storing en door wegenwacht en een Peugeot garage werd een defect aan de turbo geconstateerd. Wij hebben bij Autostars Nuenen een beroep gedaan op de wettelijke garantiebepalingen (non-conformiteit) en verzocht het defect op kosten van Autostars Nuenen te verhelpen. Eerst telefonisch (men gaf niet thuis) later schriftelijk, waarop ook afwijzend gereageerd werd. Pas op de tweede brief, waarin wij dreigden de reparatiekosten op Autostars Nuenen te verhalen, was men bereid om te praten. Met de auto langs geweest en bij de garage waar Autostars Nuenen hun auto's laten repareren. Conclusie: een lek in de turbo. Hoewel wij in ons recht stonden dat de kosten geheel voor rekening van Autostars Nuenen zouden komen, hebben wij overeengekomen met Autostars dat zij 65% van de reparatiekosten zouden betalen en wij 35%. De reparatie zou worden uitgevoerd door de garage van Autostars en er zou vooraf overleg zijn over de kosten van de reparatie.

Autostars heeft zich totaal niet aan de afspraken gehouden. De auto heeft drie weken (!) bij de garage gestaan: men heeft de turbo en ook het spruitstuk moeten vervangen. Meerdere malen hebben wij gevraagd om wat de kosten zouden zijn, dat zouden wij later wel horen. Toen ik na drie weken de auto kwam ophalen kreeg ik te horen dat ik 1.900 Euro moest betalen. Maar een factuur of kostenspecificatie kreeg ik niet: ik kon een blik werpen op een excelbestandje met een totaalbedrag van 3.850 Euro. Dus ik stond daar in de garage te praten met iemand van Autostars en een monteur van de garage: ik kreeg de auto alleen mee als ik zou betalen en ik moest niet moeilijk gaan doen over een factuur, want dan zou het nog duurder worden (nu was gerekend met zogenaamde onderlinge tariefafspraken). Na lang praten zou ik de auto mee kunnen krijgen als ik 1.500 Euro zou betalen: nog altijd meer dan afgesproken. Na drie weken zonder auto (maar wel gezin met 4 kinderen) heb ik onder protest het gevraagde bedrag betaald.

Inmiddels voelen wij ons behoorlijk in de tang genomen: eerst de auto 3 weken onder je houden voor een reparatie die echt niet drie weken tijd kost en vervolgens de auto pas afgeven als je een bedrag betaald hebt en geen factuur of niks willen overleggen, ook niet achteraf. Ik heb navraag gedaan wat een garage (geen merkgebonden garage) voor de uitgevoerde werkzaamheden zou rekenen, en dat kwam uit op 2.450 Euro. Ik weet niet welk deel ik van de reparatiekosten ik heb betaald, maar veel meer dan de afgesproken 35%, zo niet bijna alles.

Ik heb meerdere malen gemaild met het verzoek om een factuur. Ik heb een brief gemaild waarin ik Autostars sommeer om het geld terug te betalen, maar geen enkele reactie. Hoe kan ik mijn geld terugkrijgen, alleen nog via de rechter (is niet bij Bovag aangesloten)?

woensdag 11 april 2018