Onkosten verborgen gebreken nieuwe camper versus onkosten inruil camper.

5 reacties

Wij hebben een oude camper uit 1990 en voorzien van een nieuwe APK tot april 2018 ingeruild tegen een jongere ruimere camper uit 1992 bij een handelaar. Hij zou zorg dragen voor een nieuwe APK op de gekochte camper.
Ons oude campertje is op dinsdag weggebracht en op vrijdag konden wij de "nieuwe" camper ophalen. De luifel van de oude camper is kosteloos omgezet naar de "nieuwe" camper door de verkopende partij. Buiten het aankoopbedrag hebben wij 300 euro extra betaald voor een "kleine beurt" van de "nieuwe" camper.
NA de koopovereenkomst getekend te hebben en waarin stond dat wij als koper geen garantie opeiste en wij geen aanspraak konden maken op gemaakte mondelinge afspraken tijdens de verkoop, zijn er mondelinge afspraken gemaakt dat, de verkoper graag wilde weten of er nog mankementen zouden zijn, na verlaten van zijn terrein met de "nieuwe" camper.
Omdat het voertuig, ook na uitlijnen door de verkoper, erg naar rechts trok en het acculampje onderweg naar huis bleef branden, hebben wij het voertuig laten nazien op gebreken en er een offerte van laten maken. Dit met schriftelijke medeweten van de verkopende partij en diens toestemming.
Tussentijds een mail verzonden aan de verkoper met de "concept" offerte. Hierop is geen reactie gekomen van de verkoper.
Na de definitieve mailtoezending van de opgemaakte offerte, waarin werd gesteld dat er nog voor 2000 euro (incl. arbeidskosten) aan mankementen waren geconstateerd, zou telefonisch contact worden gelegd. In deze mail hebben wij aangegeven dat er ook mankementen waren geconstateerd die zij als verkopende partij niet hadden kunnen voorzien en dat wij die zelf zouden bekostigen.
Tijdens dit telefonische contact met de verkoper werd mij duidelijk dat zij het voertuig terug wilde hebben om de kleine dingen die in d eofferte stonden en die er tijdens de APK uit hadden moeten komen wilden "rechtzetten".
Echter tijdens het gesprek vertelde de verkoper dat hij aan onze oude camper ook veel herstelwerkzaamheden diende te verrichten en ons daarvoor deels aansprakelijk wilde stellen.

Vragen zijn nu:
- Kan dit zomaar?
- Waar vinden wij (wetstechnisch) dat dit eventueel niet kan of wel kan?

Aanvulling:
Verkoper heeft vier dagen de tijd gehad om de oude camper goed na te zien alvorens het uiteindelijke koopcontract werd ondertekend, waarbij de camper als inruil-bedrag werd aanvaard.
Pas nadat wij met de offerte kwamen mbt reparatie onkosten van de nieuwe camper is de verkoper gekomen met "zijn te maken onkosten" mbt oude camper.

dinsdag 25 april 2017