Plotselinge verhoging van periodieke betaling bij webwinkel aanbieder
Beste allemaal,
Ik heb sinds 2010 een maandelijks abonnement op een webwinkel bij een webwinkelaanbieder. In de periode van 2010 tot 2013 boden zij pakketten aan waar je als klant naast je vaste maandbedrag ook een commisiebedrag van 4% over je totale verkopen moest afdragen.
Vanaf 2013 hebben ze hun abonnementen aangepast naar vaste maandbedragen zonder de commissie af te hoeven dragen. De hoogte van de maandbedragen zijn in de loop der jaren (tot op heden) verschillende keren gewijzigd/verhoogd. Omdat ik al vanaf het begin lid was heb ik eigenlijk altijd hetzelfde maandbedrag behouden.
Tot 2013 heb ik dus een maandbedrag plus commissie afgedragen.
Vanaf 2013 hebben zij de commissiebedragen afgeschaft en heb ik dus tot op heden geen commissiebedragen meer betaald en deze waren ook niet zichtbaar op de factuur. Wel heb ik dus in zekere zin nog steeds hetzelfde maandbedrag vanaf het begin.
Nu juli 2017 ontvang ik mijn factuur en staat deze commissie afdragen van 4% plotseling wel weer vermeld.
Ik heb het gevoel dat ze mij in zekere zin willen laten upgraden naar een van de huidige abonnementen. Ik heb 2,5 jaar commissie bedragen afgedragen, vervolgens 4 jaar helemaal niet. En nu juli 2017 wordt deze commissie dus plotseling weer weergegeven op mijn factuur. Het gaat om een jaar-abonnement. Is dit wettelijk zomaar toegestaan? Zijn er punten waar ik rekening mee moet houden? Is hier iets tegen te doen?
Ik heb 2 weken geleden verschillende gesprekken met ze gevoerd (over andere zaken). Geen conflicten maar we zaten in ieder geval niet op 1 lijn. Verder is alles prima afgehandeld. Nu ontvang ik de factuur en kom ik de commissie tegen. Om die reden heb ik het gevoel dat ze me nu dus eigenlijk verplichten alsnog naar een hoger abonnement te moeten overstappen.
Ik hoor graag of jullie mij hier meer over kunnen vertellen.
Alvast bedankt.
groet, Sander
Je kan het ook opzeggen.
Het lijkt mij dat ze je van tevoren moeten inlichten van de verhoging. Je kan ook je klacht indienen bij de geschillencommissie, consumentenbond. Hopelijk kunnen experts hier je beter adviseren.
De grote vraag is wat er in de overeenkomst staat en in de algemene voorwaarden. Zonder die kennis valt er niet veel zinnigs over te zeggen.
Inderdaad is het van belang te weten wat de overeenkomst inhoudt. Daar draait het om.
Kom je er niet uit, stap dan met alle documenten naar het Juridisch Loket voor informatie. Of naar de Consumentenbond (als je daar lid van bent; zij hebben een juridische ledenservice). Het staat je uiteraard ook vrij je abonnement te beëindigen.
"hopelijk kunnen experts hier je beter informeren"
Fijn dat je eindelijk het licht ziet!