telefonische verkoop en algemene voorwaarden achteraf

3 reacties

Bij Bedrijvenpagina.nl ooit een telefonische overeenkomst aangegaan. De eerste dame die mij hierover benaderde gaf aan dat het gaat om slechts een eenmalig aanbod voor het plaatsen van mijn bedrijfsnaam op Bedrijvenpagina.nl. Ik heb aan deze dame nadrukkelijk aangegeven dat ik dit wel eenmalig wil doen, maar niet als deze automatisch verlengd zou worden. Want opzeggen zou ik toch vergeten. Zij gaf aan dat dit inderdaad om een eenmalig aanbod ging. Vervolgens werd ik doorverbonden met een tweede dame, die aangaf dat dit deel van het gesprek zou worden opgenomen.

Aan het eind van het gesprek (dus de overeenkomst is afgesloten) gaf de dame aan dat ik de algemene voorwaarden altijd nog kon raadplegen als dat nodig was. Dus naar mijn idee is de koop gesloten en heb ik ingestemd met een eenmalig aanbod. Na de instemming gaf de dame aan dat ik eventueel de algemene voorwaarden kan nalezen op de site.

Ik heb de voorwaarden dus niet kunnen lezen voorafgaand of tijdens de overeenkomst, maar heb de mogelijkheid dus pas na het gesprek, dus achteraf. Blijkt dat in de voorwaarden wel staat dat de overeenkomst automatisch doorloopt, als er niet schriftelijk wordt opgezegd.

En dus, tot mijn grote verbazing ontving ik onlangs een factuur voor de nieuwe periode voor plaatsing op de site van Bedrijvenpagina. (??)
Hierover heb ik hen gebeld en aangegeven dat ik destijds een eenmalig aanbod had gekregen zonder automatische verlening en geen gebruik wil maken van de diensten van Bedrijvenpagina.nl.

Toen volgde een emailwisseling en intussen de incassobureau.
Met als gevolg dat ik weer een jaar aan Bedrijvenpagina vastzit voor 300,-, terwijl hun diensten niets toevoegde aan mijn bedrijf.

Nu regent het op internet klachten over Bedrijvenpagina, met name over deze agressieve manier van verkoop en stilzwijgend automatisch doorlopen van de overeenkomst.

Bedrijvenpagina reageert niet meer op mijn emails en brieven en ook niet op een herhaald verzoek om de bandopname toe te sturen als bewijs.

Dus dan maar via de Deurwaarder die achter mijn broek aan zit. Zij verwijzen telkens naar de bandopname waarin wordt aangegeven dat wel degelijk naar de voorwaarden is verwezen en daarmee wel gewoon rechtsgeldig zijn.

Een verkorte versie van wat ik hen toestuurde:
- Als ik aan de telefoon zit met de verkoopster die mij verwijst naar de voorwaarden die ik kan lezen, blijft het lezen dus altijd na het gesprek en dus na het afsluiten van de telefonische overeenkomst.

- Daarnaast heb ik Bedrijvenpagina gevraagd om de bandopname toe te sturen. Echter, Bedrijvenpagina heeft mij niet- zoals gesteld in de wet - de mogelijkheid gegeven om binnen de door de wet gestelde termijn van 4 weken de bandopname te beluisteren en toe te sturen.

Uiteindelijk werd de bandopname na 4 weken door de Deurwaarder toegestuurd.

Ik vraag mij af of ik in mijn recht sta. De incassokosten blijven nu wel oplopen, maar gezien het aantal klachten van meerdere bedrijven, maar ook zzp-ers zoals ik zelf, die knetterhard moeten werken om het hoofd boven water te houden, vind ik dit ook een principekwestie. Vandaar ben ik benieuwd of ik daadwerkelijk in mijn recht sta. Ik zie een reactie waar ik mee verder kan graag tegemoet.

Ruud

zondag 7 januari 2018