Waar kan ik doen in dit geschil met de hypotheekadviseur

1 reactie

Eind vorig jaar hebben we een huis gekocht. Voor de hypotheek schakelde we een adviseur in. Samen met hem hebben we een hypotheek uitgezocht. Deze vroeg hij meteen, in ons bijzijn, aan.  Een aantal dagen later kregen we bericht dat er bij een andere bank een hypotheek was aangevraagd. Dit gebeurde (op eigen intiatief van onze adviseur) omdat het rentepercentage waar onze adviseur mee rekende alleen gold voor nieuwbouw. De hypotheek die hij voor ons afsloot bij de andere bank paste binnen zijn berekeningen. Helaas kon deze hypotheek alleen via een bemiddelaar worden afgesloten en kwamen er extra kosten over. Dit was niet met ons gecommuniceerd, met deze kosten waren we het dan ook niet eens. Gelukkig was onze adviseur zo coulant om deze kosten dan op zich te nemen.

Toen de afrekening van de notaris kwam bleek dat onze adviseur de bemiddelingskosten op zijn nota had gezet en de rekening van de bemiddelaar ook nog een keer apart was in gediend. Hierdoor zouden we ineens 1000 euro meer moeten betalen dan afgesproken. Contact gehad via whatsapp met onze adviseur. Dit was een fout. De nota van de bemiddelaar moest naar onze adviseur. 

De nota van onze hypotheekadviseur incl bemiddelingskosten moesten we eerst wel volledig voldoen. De bemiddelingskosten zouden we later terug krijgen.
Later heeft hij een deel van dit bedrag terug gestort want we zouden immers een deel van dit geld terug krijgen van de belasting. Beetje bijzonder... maar goed, we gunden de beste man ook wat. Wij zijn daar mee akkoord gegaan. Alles geregeld!

Toch niet.... een paar maanden later, aanmaning  van de bemiddelaar. De nota was nooit betaald! Hier over onmiddellijk contact gezocht met onze adviseur. Geen reactie... 6 weken later en vele mailtjes verder, eindelijk een reactie via de mail. Onze adviseur zou nooit weer zaken zou doen met de bemiddelaar, wat een puinhoop! Maar wij moeten toch de nota moeten betalen. Hierna meerdere mailtjes zijn richting opgestuurd, dat dit niet zo is afgesproken. Nooit weer reactie.

Wat kunnen wij in deze situatie? Zijn er instanties waar we dit zouden kunnen melden?
Maken wij, met mondelinge afspraken, whatsapp berichten en rekening afschriften, kans om, bij een evt rechtszaak, in het gelijk gesteld te worden?

vrijdag 6 juli 2018