Aankoopbedrag televisie terug, winkel maakt fout

1 reactie

Ik heb een vraag. De situatie is als volgt:

Ik heb in 2015 een 58 icnh televisie gekocht t.w.v 1000 euro. Bij aankoop kreeg ik 2 jaar garantie vanuit de winkel waar ik hem kocht. De televisie vertoonde al binnen 1 maand tijd vanaf de aankoop problemen. Ik heb contact gezocht met de winkel en de winkel heeft een bedrijf ingehuurd om een monteur te sturen en de tv te komen maken. Het moederbord van de tv is toen vervangen door de monteur. Na de reparatie vertoonde de televisie weer defecten. Door persoonlijke omstandigheden ( overlijden, verhuizing) heb ik even moeten wachten met opnieuw bellen voor een reparatie. Nu anderhalf jaar later is de televisie voor een 2e keer gemaakt en vertoonde hij dezelfde avond van de reparatie alsnog defecten. Het ingehuurde bedrijf bracht mij op de hoogte dat de tv niet meer te repareren viel en zij boden mij een nieuwe televisie van het zelfde merk, zonder garantie en technische gelijkwaardigheid. Ik heb dit aanbod geweigerd en verteld dat ik dit verder met de winkel wilde gaan oplossen. Ik heb toen contact gehad met de winkel en 3 vragen gesteld:
- ik wil de koopovereenkomst ontbinden hoeveel restwaarde krijg ik terug?
- ik wil de koopovereenkomst deels ontbinden en hoeveel restwaarde krijg ik dan en dat ik de tv mag houden?
- kunnen jullie mij een nieuwe televisie bieden MET garantie en technische gelijkwaardigheid?

Diegene die hier over ging was niet aanspreekbaar op het moment en zou mij diezelfde dag of een dag later terug bellen. Dit is niet gebeurd.
De hierop volgende 2 weken hebben zij mij dagelijks beloofd dat ik terug gebeld zou worden en dit gebeurde maar telkens niet. Er zijn allerlei fouten gemaakt vanuit de winkel, zoals telefoon gesprekken niet opslaan in het dossier, het dossier afsluiten met ''afgehandeld'' terwijl dit niet zo was, beloftes die niet na werden gekomen, e-mails die niet verstuurd werden of foutief werden verstuurd. Noem maar op, ik heb een heel lijstje aan dingen die fout zijn gegaan in de organisatie daar. Na deze 2 weken heeft toen eindelijk een medewerker mij geholpen en spijt betuigt dat het zo allemaal gelopen is. Hij vertelde mij dat ik in plaats van een restwaarde mijn aankoopbedrag kon komen ophalen in de winkel, en dat de oude televisie werd meegenomen als zij een nieuwe televisie kwamen leveren aan huis.

Toen ben ik naar de winkel gegaan en heb ik gekeken voor een nieuwe televisie.
Al snel kwam ik er achter dat de prijzen voor een gelijkwaardige televisie rond de 1500 euro lagen. Mijn idee was toen om het geld te innen, de koop te ontbinden en te sparen totdat ik een nieuwe (duurdere) televisie kan aanschaffen, ik ging dus ook met vraag naar de service balie hoe dan de oude televisie ingeleverd ging worden?

Ik ben toen aan de service balie geholpen door een vrouw, heb haar de email van de winkel laten zien met referentie nummer van mijn zaak en zij ging aan de slag.
Toen heb ik haar verteld dat ik het geld terug wilde maar dat het nog een X aantal maanden kon duren voordat ik het geld bij elkaar had om een nieuwe televisie bij hun aan te schaffen, zij vertelde mij dat dit geen probleem was en dat als ik weer in de winkel zou komen tegen die tijd dat dan pas de oude televisie mee genomen zou worden. Ze heeft mij toen het geld overhandigt, en ze heeft op de bon de tv doorgestreept en mij op een a4 laten tekenen dat ik het geld in ontvangst heb genomen. Ik heb toen !nogmaals! gevraagd of het geen probleem vormde dat de aanschaf van de nieuwe televisie even zou duren, en of het zeker was dat daar geen uiterste termijn aan zat?! Zij verzekerde mij dat dat niet uitmaakte en dat ik er zolang over mocht doen als ik wilde. Ik ben toen tevreden weg gegaan.

Nu kreeg ik gister een belletje van een medewerkster van de winkel, dat ik geen id heb laten zien en dat hier geen kopie van is en of ik mijn burgerservice nummer wilde geven. Zij belde toen niet gelegen en zou de volgende dag nog een keer bellen, nu heb ik vandaag een voicemail van een medewerker dat hun een fout hebben gemaakt bij het geven van het geld en dat ze de oude tv nu terug moeten hebben en dat dit alleen kan door aankoop van een nieuwe.

Nu is mijn vraag, ik heb mijn tv nog en de koop ontbonden. Ik heb niks getekend qua termijn voor het inleveren van de oude televisie en voor een ''eventuele'' nieuwe aankoop in hun winkel.

In hoeverre kunnen hun, de medewerkers fout nog terug draaien en de oude tv op eisen? Of is de oude tv nu niet meer op te halen door hun?

Alvast bedankt.

vrijdag 25 augustus 2017