Heb ik recht op mijn verzoek?

2 reacties

Hallo,

Ik heb ongeveer 4 weken geleden een auto (Ford Fiesta) gekocht voor 13.000,-. In de advertentie staat aangegeven dat de auto o.a. is voorzien van een USB aansluiting en ESP. Ik heb dit ook nog gevraagd aan de verkoper en dit werd mondeling bevestigd. Helaas heb ik het niet zelf gecontroleerd tijdens de koop, maar ik ging ervan uit de de advertentie klopte en de verkoper het ook wel wist.

De dag na de aankoop toen ik mijn iPhone wilde aansluiten kwam ik erachter dat de USB aansluiting niet aanwezig was, verder ben ik er ook achter gekomen dat er geen ESP aanwezig is. Maar dat er geen ESP aanwezig is heb ik geen hinder van, dus daar klaag ik verder niet over, maar ik vind het wel erg dat de USB aansluiting niet aanwezig is, via de USB aansluiting kan ik mijn iPhone via het stuurwiel bedienen, er is wel een aux aansluiting, maar dan moet je tijdens het rijden de Iphone in je hand houden voor de bediening, niet zo veilig.
Ik heb de verkoper gemaild met de vraag waar mijn USB aansluiting is. kreeg al snel een reactie met de mededeling de USB niet standaard was begin 2010. Ik vroeg hem waarom het dan wel in de advertentie stond aangegeven en waarom hij mij verteld heeft dat het wel aanwezig was. Kreeg al snel een leesbevesting maar helaas geen reactie. Heb hem een paar dagen later weer een mail gestuurd of hij mij tegemoet wilde komen om een USB aansluiting erin te laten zetten, dit gaat ongeveer 300 Euro kosten. Helaas geen reactie.
En dus weer een mail gestuurd met de vraag waarom hij niet reageert en een link van de ANWB erbij gedaan waarin vermeld stond dat ik recht heb op wat mij aangeboden is. De verkoper belde mij kort daarop op, maar hij wilde helaas niet meewerken aan een oplossing.
Zij antwoord was "ik kan er weinig mee".
De computer vult de specificaties automatisch in als zij een type invoeren, zij kunnen er niks aan doen als de specificaties niet kloppen.

Ik vroeg hem waarom hij mij dan heeft verteld dat er wel een USB aansluiting aanwezig zou zijn, het antwoord " ja maar je kan toch via de AUX kabel je iPhone afspelen.
Ik heb hem weer uitgelegd dat het niet handig en gevaarlijk is om tijdens het rijden met je iPhone te spelen, ik wil de bediening via het stuur kunnen doen, dat is 1 van de redenen dat ik naar een Fiesta met X-pack zocht.
Kreeg daarop weer het antwoord dat ik een houder kan gebruiken.

Ik vroeg hem uiteindelijk nog of hij het eerlijk vind dat ik nu voor de kosten moet opdraaien terwijl het in de advertentie stond en hij persoonlijk aan mij heeft verkondigd dat de aansluiting aanwezig zou zijn.
"Het spijt me, maar ik kan er niks mee....."
Ik heb toen een klacht gestuurd naar Ford Nederland klachtenservice, met de hoop dat zij iets voor mij kunnen betekenen, en kreeg de volgende reacitie:
Elke kritiek op onze dealerorganisatie is voor ons bijzonder belangrijk en gezien de punten die u noemt, hebben wij uw officiële Ford dealer, Auto Jurrius B.V. te Dieren, laten weten dat u ons heeft benaderd. Wij zijn er zeker van dat zij alles zullen doen om uw vertrouwen in de dealerorganisatie en servicefilosofie van Ford te herstellen.

Ter informatie willen wij u er op attenderen dat de officiële Ford dealers zelfstandige ondernemers zijn. Dit houdt in dat uw dealer zijn bedrijf zelfstandig en voor eigen risico voert en derhalve zelf verantwoordelijk en aansprakelijk is voor alle handelingen die in zijn bedrijf plaatsvinden, Ford Nederland B.V. heeft dan ook geen harde hand in de bedrijfsvoering van de verschillende officiële Ford dealers.
Na een week niks gehoord te hebben, heb ik Auto Jurrius weer een mail verstuurd met de vraag om of ze mij laten willen weten waar ik aan toe ben.
Ik heb gevraagd dat als ze bij het standpunt "ik kan er niks mee" blijven, of ze dat mij in ieder geval willen laten weten.

Op 31-1 leesbevestingen ontvangen van verschillende personen, maar eigenlijk zoals verwacht, geen reactie.
Ik heb ze nog een mail gestuurd dat ik het schandalig vind hoe er met de klant wordt omgegaan en dat ik het op een juridische manier ga proberen. Wonderbaarlijk werd ik kort daarop gebeld door de verkoper, hij vertelde me dat ik de auto voor een goede prijs hebt gekocht en daardoor niet moet zeuren, en hij vond dat als de USB aansluiting zo belangrijk voor me was dat ik het zelf had moeten controleren.
Helaas dus.

De advertentie:
http://img21.imageshack.us/f/fiestaad.jpg/

Mijn vraag is, sta ik hier sterk als ik juridsche stappen wil ondernemen, en hoe kan ik dat het beste doen?

woensdag 9 februari 2011