Ibood webwinkel komt zijn garantie verplichtingen niet na

0 reacties

Hallo ik heb op 01-08-2010 een multitool besteld via de website www.Ibood.nl echter is de schroevendraaier die er opzit bij het eerste
gebruik gebroken en niet door er te veel kracht er op te zetten maar door dat er een fout zat in het staal.
hij is namelijk echt doormidden gebroken.

ik heb dit na dat het gebeurde direct via de website door gegeven dis was op 11-3-2011
ook niet onbelangrijk op het product zit levenslange garantie zo als vermeld op de website van ibood bij aanschaf.
echter kreeg ik geen bericht waar ik het product naar toe kan sturen voor de garantie afhandeling dus heb ik een mail getuurd
dat ik nog heb gehoord en geen adres heb waar ik het defecte product naar toe kon sturen.

echter wat ik als antwoord van ibood terug krijg is het volgende:
"Het is spijtig om te vernemen dat uw product defect is en niet meer functioneert zoals u zou mogen verwachten. Echter uit uw defectmelding maken wij op dat het hier gaat om gebruikersschade welke onder onze garantiebepalingen niet door ons gedekt wordt.

iBOOD.com biedt de garantie dat fabricage fouten en andere defecten, die binnen de garantiebepalingen vallen, kosteloos te repareren. Helaas wij zullen uw defectmelding dan ook niet op onze kosten kunnen laten repareren en wijzen daarmee uw claim af.

U kunt proberen rechtstreeks met de fabrikant contact op te nemen om te bezien of zij op uw kosten het product willen herstellen."

Nu is dit in mijn ogen totaal onrechtvaardig ik mag toch verwachten dat ik met de schroevendraaier een schroef mag los schroeven en dan is het nog zonder kracht gebeurd en was het naar mijn mening een fout in het staal.
verder heb ik de garantie verplichtingen op gezocht voor webwinkels en daarin staat toch dat de webwinkel mijn aanspreekpunt is
en ik dus niet zelf naar de fabrikant moet stappen.
ik heb ibood deze garantie verplichtingen ook toe gestuurd echter nog geen antwoord gehad.
Uit deze garantie verplichtingen voor webwinkel is toch echt duidelijk op te maken dat ibood
zijn verplichtingen niet nakomt.

welke stappen kan ik nu nemen om toch mijn recht te halen dit kan reparatie zijn of vervanging van het product of mijn geld terug krijgen.

zie de garantie verplichtingen voor webwinkel hier onder.

Garantieverplichtingen

In beginsel lever je een duurzaam product. Volgens de wet moet een product datgene doen voor de periode wat de koper redelijkerwijs mag verwachten. Om wat voor reden dan ook kan het voorkomen dat het product eerder stuk is. In dat geval ben je verplicht om het product kosteloos te repareren of – indien dat niet mogelijk of te kostbaar is – te vervangen. Enkel wanneer de schade is ontstaan door toedoen van de klant, mag je redelijkerwijs een vergoeding vragen voor de gemaakte kosten.

Verplichte garantie:

Zoals eerder beschreven is het bij wet geregeld dat een consument ´verzekerd´ is van een deugdelijk product.
Het heeft daardoor geen enkel nut om in de algemene voorwaarden op te nemen dat je geen garantie biedt.
Andersom mag je wel een langere of uitgebreide garantie aanbieden, eventueel tegen een extra vergoeding.

Omgekeerde bewijslast:

De eerste zes maanden na aankoop geldt een omgekeerde bewijslast.
Denk jij dat het product kapot is gegaan door toedoen van de klant?
Dan zul jij het moeten bewijzen.
In beginsel wordt er bij de wet namelijk vanuit gegaan dat het aan de deugdelijkheid van het product ligt.

Webwinkel is contactpersoon:

Natuurlijk heb jij het product enkel geleverd en niet zelf gemaakt.
Toch ben jij de eerste contactpersoon van de klant.
Je mag de klant daarom niet doorverwijzen naar de fabrikant om er onderling uit te komen.
Jij regelt de reparatie en vervanging van het product.
Dat je het rechtstreeks doorstuurt naar de fabrikant, maakt daarbij niets uit.

zondag 24 april 2011