Aankoop auto met gebrek

2 reacties

Begin mei heb ik een occasion, Volkswagen Polo uit 2005 met 76.000 km gekocht bij een erkende Audi/Volkswagen dealer. Tijdens de proefrit in de auto constateerde ik en mijn vader wat puntjes die opgelost moesten worden als ik de auto wilde kopen. Dit besproken met de verkoper, het rechter spiegelplaatje ontbrak, de linker spiegel was wat los en wij hoorde in de motorruimte getik. Dit werd erger als er gasgegeven werd. Deze punten hebben wij ook op het koopcontract laten zetten en zouden opgelost zijn als we 3 weken later de auto konden ophalen.

Op 26 mei heb ik de auto opgehaald. Het probleem met de spiegels was netjes opgelost. Ik was erg blij met mijn nieuwe aankoop! Het getik in de motorruimte leek wat minder maar was er nog wel. Hierdoor dacht ik dat dit bij deze motor hoorde en heb hier verder niets mee gedaan. Ik ben een week later nog terug geweest omdat er 2 bolletjes stuk bleken, zijn toen gelijk vervangen. Weer een week later wilde ik mijn voorruit sproeien. Er kwam links onder de motorkap veel water omhoog, maar niet op mijn ruit. Weer terug naar de dealer. Na 3 kwartier kon ik de auto weer meenemen en was het verholpen. Het slangetje naar de sproeiers was gescheurd. Ik begon wat twijfels te krijgen. Is mijn auto wel goed nagekeken?

Eind juli heb ik een aantal keer met mijn ramen opengereden om dat het mooi weer is. Het viel mij op dat het getik wat tijdens de proefrit te horen was erger geworden was. Ik ben daarop naar mijn eigen garage gereden om te vragen wat dat kon zijn. Na het beluisteren van het geluid gaf deze aan dat het kantelende zuigers kunnen zijn. Om dit op te lossen moet er soms een nieuw motorblok in de auto geplaatst worden. Kortom, een dure reparatie! Ik kreeg het idee dat de dealer heeft geprobeerd de dure reparatie in mijn schoenen te schuiven. Ik ben direct naar de dealer gereden en heb dit voorgelegd. Ze deden heel laconiek, ik was wat boos en vroeg om een verklaring. Het getik zou ook opgelost worden tijdens de afleverbeurt. Er blijkt nu totaal geen aandacht aan gegeven te zijn. Ik heb de auto gelukkig met 6 maanden BOVAG garantie gekocht. Het enige wat ze zeiden is en er een afspraak ingeplant moet worden om het te bekijken. Deze afspraak heeft 15 augustus (ruim 3 weken later) plaatsgevonden. Nu hebben ze de motor ''geflusht''(motor gereinigd met bepaald middel) en zouden het de kleppenstoters zijn, dit is voor een auto van 10 jaar normaal en zou verder niet schadelijk zijn. Toen ik de auto starte (monteur stond erbij) was het getik weer duidelijk hoorbaar. Nu heb ik weer een afspraak moeten maken om de auto 2 dagen daar neer te zetten om de motor verder te onderzoeken/uit elkaar te halen(30 en 31 augustus). Overigens snapte ze niet waar wij het vandaan haalde hoe het kantelende zuigers kunnen zijn. Hier hadden ze zelf nog weinig van gehoord(typ voor de grap op google kantelende zuigers volkswagen maar in) Tevens had onze eigen garage afgelopen periode 2 Volkswagen polo's met ditzelfde probleem gehad. Nu moet ik de auto dus over 2 weken weer neerzetten.

Steeds als ik kom dan proberen ze met een bepaald verhaal je weg te sturen. Als ik vooraf geweten had dat het getik niet verholpen zou worden, had ik de auto nooit gekocht. Ik heb de auto bij een dealer gekocht zodat ik een goede, betrouwbare occasion zou krijgen. Daar heb ik ook de volle mep voor betaald. En nu krijg ik half werk geleverd en is er niet voldaan aan de voorwaarden van de koopovereenkomst. Ik hoop dat het probleem bij de volgende afspraak opgelost is, al heb ik daar eerlijk gezegt geen vertrouwen meer in. Wat kan ik eventueel doen/eisen als het probleem bij de volgende afspraak nog niet is opgelost? Heel internet staat vol met het probleem kantelende zuigers bij Volkswagen motoren en de dealer praat er aldoor overheen als ik het opnoem en doet alsof ze er nog nooit van gehoord hebben. Ik weet dat ik ze de mogelijkheid moet geven het probleem binnen een redelijke termijn op te lossen. Ik ben van mening dat die ondertussen al is verlopen. Wat voor maatregelen kan ik dus nemen als er geen oplossing gevonden is bij de volgende afspraak? Kan ik de koop dan laten ontbinden?

dinsdag 16 augustus 2016