Auto kapot na 6 maanden bij aankoop zonder garantie

2 reacties

In maart van dit jaar heb ik een Ford Focus (diesel) gekocht bij Quality Occasion, incl. afleverbeurt/rijklaarkosten en zonder garantie.
(KM stand 199.892)
Er is toen aangegeven dat er een distributieketting in zat en geen distributie riem.
Bij een proefrit dacht ik dat er een probleem was aan de aandrijfassen, maar dat werd weerlegd dat dit een banden probleem was.
Vol goed vertrouwen heb ik toen deze auto gekocht.
In Juli waren er 4 verstuivers kapot, schade post 1400,- (dit was dus 3 maanden na levertijd)
Tijdens de vakantie naar Kroatië eind juli, is in Slovenië het motorblok in elkaar gelopen en zijn we afgevoerd naar Ljubljana naar een Ford dealer.
ANWB heeft ons verplicht om onze auto daar te laten maken, wij hadden hier geen stem in anders waren de repatriërings kosten naar Nederland ook
voor onze eigen rekening gekomen.
Er werden 2 offertes aangeboden, nieuw blok of gereviseerd blok, en heb ik voor het gereviseerde blok gekozen. kosten 4100,- incl. huurauto.
De Ford dealer in Ljubljana gaf aan, dat gezien de slijtage aan de distributie riem (dus geen ketting zoals de verkoper had aangegeven), deze niet vervangen is bij 180.000 km.
(Dit hebben zij kunnen zien in het FORD systeem) en gezien de kilometers dat ik er mee heb gereden, sinds de aankoop, deze slijtage niet heeft kunnen veroorzaken.
Al met al een behoorlijke kostenpost van ongeveer 5400,- totaal NA aankoop van deze auto in april jl.
Bij terugkomst heb ik de garage per mail op de hoogte gebracht en gevraagd voor een tegemoetkoming ivm in gebreke blijven van het juist opleveren van een auto volgens de wet.
1,5 maand hebben wij mail verkeer gehad zonder enige tegemoetkoming of begrip van de verkoper.
13 oktober jl. zijn wij langs geweest en hebben het volgende aan de verkoper aangegeven:
- Onjuiste informatie geleverd bij aankoop over de distributie ketting  was een riem
- Ons niet op de hoogte gebracht dat de distributie riem vervangen had moeten worden en de kosten die hiermee gemoeid waren
- 3 onderdelen, die in de advertentie stonden genoemd, zijn niet aanwezig zijn.
- Distributie riem had, volgens de norm voor een Ford Focus diesel, bij 180.000 km vervangen moeten worden, wat niet gebeurd was
- De distributie riem laten zien, waarbij heel duidelijk te zien was dat deze voor 70% totaal versleten was.
- En dat op dit moment de auto nog steeds niet in orde was en mijn vermoeden is dat de aandrijfassen nog steeds het probleem zijn.
- Stempel voor onderhoud ontbrak in het onderhoudsboekje
Verkoper heeft mij beloofd om ’s maandags 15 oktober de Ford garage te bellen waar hij deze auto van had overgenomen en te informeren wanneer de auto zijn laatste onderhoud had gehad en wanneer de distributie riem vervangen was.
Maandag en dinsdag geen terugkoppeling gehad van de verkoper, waarna ik zelf de Ford garage heb gebeld waar deze auto altijd in onderhoud was geweest.
Die vertelde mij dat de laatst geregistreerd onderhoud bij 160.000 km was geweest en dat er toen geen distributie riem was vervangen.
Dit heb ik nogmaals bij een andere Ford dealer laten bevestigen.
Bij confrontatie van mijn informatie bij de verkoper van Quality Occasion, gaf hij aan dat hij hier niks mee kon, dat hij niet verplicht was om enige tegemoetkoming
te regelen voor ons.
Wel bood hij aan om mijn auto na te laten kijken of de aandrijfassen inderdaad het probleem zijn, omdat de auto nog steeds niet goed rijdt.
Natuurlijk ga ik met mijn auto terug en hoop dat zij deze nakijken en het euvel repareren op hun kosten, maar ben benieuwd of zij hier
gehoor aan geven.
Neemt niet weg dat ik met een enorme kostenpost zit van 4100,- die ontstaan is na ondeugdelijk onderhoud, in gebreke zijn van het informeren vooraf en onjuiste informatie tijdens de koop van deze auto en dit allemaal binnen 6 maanden, waarbij zij volgens mij moeten aantonen dat wij ongelijk hebben.
Graag zou ik van jullie een advies willen hoe ik dit kan aanpakken. Heb ik een goed case om dit aan te vechten? En zo ja, wat zijn de vervolgstappen die
ik hiervoor moet nemen?

Alvast bedankt voor jullie input.
Bas

dinsdag 23 oktober 2018