Distributieketting gebroken na amper 10 weken

8 reacties

6 januari 2018 heb ik een Fiat Punto Evo 1.3 M-Jet Dynamic diesel uit 2011 gekocht, kilometerstand 215.954, voor de prijs van 3.600 euro en inruil van mijn vorige auto twv 400 euro (zonder garantie, want dat kon niet). Deze auto is gekocht bij een autobedrijf in Breda, niet BOVAG, wel RDW erkend ook al zegt dat niks. Ik heb eerst een proefrit gemaakt, de auto goed bekeken en ook tijdens en na de proefrit geen problemen. Er stond vanaf 2015 geen onderhoud meer in het boekje, maar de man zei dat hij de auto net bij een dealer had opgehaald, netjes onderhouden was en ze hadden 'm zelf gekeurd. Het onderhoud stond alleen niet in een boekje. Hij was ook gekeurd in oktober 2017. Ik heb onder de motorkap gekeken en gevraagd hoe het zat met de distributie, maar volgens de man zat er een ketting in en deze was onderhoudsvrij dus hoefde niet vervangen te worden. Weer een zorg minder, zou je denken. Ik heb de auto gekocht en meegenomen. Na 2 weken gaf de auto de melding dat de olie ververst moest worden, dus ik heb een afspraak gemaak bij mijn eigen BOVAG erkende garage en 31 januari heeft de auto een grote beurt gehad. Olie is vervangen, samen met alle filters (450 euro bij elkaar). 15 maart 2018 rijd ik naar mijn werk, zo'n 42 km van mijn huis vandaan, waarbij de auto tijdens het rijden met 80 km per uur ineens uitvalt en stilstaat. Ik kon nog net van de weg af sturen en de auto rijdt en start zelfs niet meer. Ik ben door pechhulp weggesleept naar een garage en wat blijkt; distributieketting kapot en waarschijnlijk ook de motor. Einde verhaal na amper 10 weken in het bezit te zijn van deze auto. Ik heb contact opgenomen met de verkoper en hij zegt dat hij niks voor me wil en kan doen (maar dan iets minder netjes verwoord), mijn probleem en zoek het maar uit. Ik heb dit uiteraard op internet opgezocht en vond een regel in de wet over non conformiteit. Het is toch niet normaal dat een auto van 4000 euro het na amper 10 weken niet meer doet? Ik had zelfs een flink ongeluk kunnen krijgen en veroorzaken. Ik heb het stappenplan van de ANWB gevolgd en de eerste brief naar de verkoper gestuurd, waarop een vervelend telefoontje van de verkoper volgde. Hij had me nu natuurlijk zogenaamd nog willen helpen, maar na zo'n brief niet meer. En als ik nu nog contact zocht via e-mail, post of telefoon zou ik bij zijn advocaat terecht komen. Ik laat het hier natuurlijk niet bij zitten, hij kan van mij straks de 2e brief verwachten waarin ik de koop ga ontbinden en mijn geld terugvraag. Ik weet nu al zeker dat ik mijn geld niet terug ga krijgen en juridische ondersteuning nodig heb, maar ik wil deze stappen natuurlijk alleen zetten als ik zeker weet dat ik kans maak om dit te winnen. Ik weet dat ik zonder garantie heb gekocht, maar wettelijk gezien mag dit gewoon niet. Bij een aankoop zit een bepaald verwachtingspatroon, ook bij een tweedehands auto zonder garantie. De verkoper is verantwoordelijk en heeft mij een ondeugdelijk product verkocht. Het product doet binnen 10 weken al niet meer waar het voor bedoeld is. Wie kan mij helpen? Ik zie meerdere van dit soort situaties op internet beschreven, maar elke auto en situatie is anders dus ik zoek uiteraard antwoord op mijn persoonlijke situatie.

maandag 19 maart 2018