Dreigen verwijderen negatieve review
Ik heb online een artikel besteld dat te klein geleverd wordt en verzend dit op de juiste wijze ongeopend retour. Na een aantal dagen bel ik de klantenservice die aangeven dat er een rode vlek op zat. Ik post dan een (netjes beschreven) review waarbij ik aangeef hoe e.e.a is verlopen. Deze wordt niet online gezet (afgekeurd). De webshop start een onderzoek waarbij de retour uiteindelijk wel wordt goedgekeurd. Ik krijg hiervan een bevestiging via what's app.
Vandaag dreigt de webshop dat ik eerst mijn review moet verwijderen alvorens ze het retour goedkeuren. Indien ik de review niet verwijder ontvang ik binnen 2 weken de factuur van het artikel.
Als ik de factuur niet betaal starten ze een rechtszaak.
Mag dat zomaar?
Kijk in de algemene voorwaarden van de webshop.
Misschien is daar iets over dit onderwerp opgenomen.
Verwijder je review en koop er nooit meer wat.
In de voorwaarden staat alleen dat klachten telefonisch of per email gemeld kunnen worden..
En nee, ik bestel er inderdaad nooooit meer iets!
Even je gezonde verstand gebruiken:
Beoordeling verwijderen.
Afwachten tot de winkel de zaak heeft afgewikkeld.
Vervolgens kun je alsnog een bijgewerkte kritiek plaatsen.
Iedereen heeft wettelijk (art. 6:230o e.v. BW) het recht om een overeenkomst binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgaaf van reden te ontbinden. Een consument kan ontbinden via het standaard modelformulier dat door Europa is opgelegd, maar ook op andere wijze middels een ondubbelzinnige verklaring aan de webwinkel. Het document mag digitaal zijn (te vergelijken met het online aanmelden van een retour), maar het mag ook gewoon uit te printen zijn, zolang een consument het maar kan gebruiken om aan te geven dat hij het product wil retourneren. Na de aanmelding moet een consument zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen opnieuw 14 dagen de producten ook daadwerkelijk terug sturen. Het retourneren van een product kan nooit worden geweigerd, dan wel gefactureerd worden vanwege één negatieve recensie.
Voor wat betreft je recensie:
Het is toegestaan recensies over bedrijven/ondernemers te verzamelen of te (laten) plaatsen, ongeacht het soort dienstverlening. Of het bedrijf nu een zzp’er is of een BV met 800 medewerkers, men mag over het bedrijf praten. Afdwingen dat men geheel wordt verwijderd van een recensiesite, is dus niet mogelijk. Kortom, wie ontevreden is over een product of bedrijf, kan zich op websites, blogs of bij een bedrijf (via reviewsystemen) zelf daarover afreageren. Dat mag dankzij het recht op vrije meningsuiting.
Een negatieve review juridisch aanpakken is een grote stap, die niet altijd tot het gewenste resultaat zal leiden. De eerste overweging is hoe serieus andere lezers het bericht zullen nemen. Hoe oud is het bericht, worden er concrete feiten genoemd en zou iemand zich hierdoor laten afschrikken? Is er sprake van één negatief bericht of een hele serie? Als er één recensie compleet negatief is tussen 89 best positieve berichten, dan zal een beetje normaal denkende lezer wel snappen dat die ene recensie een boze klant is, en deze dus minder serieus nemen. Maar soms, zo ook in dit geval, is het beter het eigen gelijk te slikken en tegemoet komen aan de wens/eis van de webwinkel.