Koper 26 jaar oude auto wil geld terug
Ik heb een oldtimer pickup verkocht met hier en daar wat roest, deukjes, krasjes enz. Redelijk wat gebruikers sporen aangezien het een oude chevy pickup was. De koper is met zijn vader komen kijken en ze hebben de hele auto bekeken. Achter de spatborden achter hebben ze roest gevonden en een klein roestplek op het dak hebben ze gezien.
Ze hebben de wagen gekocht, verkoopovereenkomst getekend en zijn 700km terug naar Duitsland gereden. Eenmal thuis hebben ze de spatborden eraf gehaald en de kit waarmee de roestgat op het dak was dichtgemaakt. Het roest probleem is veel erger dan het eerst leek. Dit wist ik ook werkelijk niet aangezien he dit enkel volledig kon zien als je de spatborden eraf haalde. Roestgat op het dak vonden ze te erg en achter op de laadbak hebben ze de bodemplaat eraf gehaald en roest gevonden. Ik heb aangegeven dat er roest was op de laadbak en dat ik hier zelf met glasfiber dit probeerde te dichten. Uiteindelijk heb ik 1000,- van de prijs afgedaan bij verkoop.
Ze vinden de schade te erg en eisen het volledige bedrag plus 1000,- euro van mij. Ze zeggen juridische stappen te nemen
Wat voor rechten heb ik? Moet ik hierop in gaan? Bij de vorige keuring was de wagen blanko gekeurd. Geen aanmerkingen van roest. Hij heeft 300duizend op de teller. Sta ik in mijn recht als ik niks doe? Het is een zeer oude pickup met veel op de teller en ik heb de problemen waarvan ik wist vantevoren aangegeven.
Als je een particuliere verkoper bent, het bedrag redelijk was en je geen grove leugens hebt verteld, dan ben je juridisch veilig.
De meeste Duitsers (en Nederlanders in Duitsland) hebben een rechtsbijstandsverzekering die best graag een dreigbriefje stuurt, maar zelden zal men juridische stappen ondernemen. Een juridische zaak zal in dit geval in Nederland moeten worden gevoerd en dat is best lastig.
Wat het geval kan zijn, maar nu ga ik speculeren, is dat ze er achter zijn gekomen dat de Duitse Tüv veel strenger keurt dan de Nederlandse APK.
Als het zo is als je schrijft, dan zou ik me nergens zorgen over maken en een evt. dreigbrief ter zijde leggen zonder te reageren.
Zij hebben spijt van de koop, omdat er meer gebreken aan zijn, u bent van de auto af. Juridisch gezien kunnen zij weinig doen, daar hoeft u zich geen zorgen over te maken. Zij hebben 1000 euro van uw vraagprijs afgekregen. Met zulke aankopen hadden zij beter de auto eerst beter kunnen laten taxeren, door een deskundige. Zij zijn niet blij met de aankoop achteraf, waarschijnlijk dat de roest groter is, dan er te zien was. Zij hadden in euforie, te gouw beslist, eenmaal thuis kwam de kater. Het is aan u om het geld terug te geven.
Taxeren? Je bedoelt een aankoopkeuring.
Het is aan u het geld terug te geven? Huh? Wat een onzin! Ze hebben de auto zelf bekeken en goed bevonden. Ze weten dat ze geen nieuwe auto kopen.
Tenzij dat verkoper hen in de maling neemt, valt er weinig te verhalen ben ik bang.