Tweedehandse auto defect binnen 4 weken

1 reactie

Nog geen 4 weken geleden heb ik mijn Tayota Aygo ingeruild en daarbij een nieuwe auto (automaat) gekocht bij een autozaak mét Bovag keurmerk. We waren de bocht nog niet om bij de autodealer en er sprong een knipperlicht kapot. Daar hebben wij niet moeilijk over gedaan en zijn doorgereden en hebben dat zelf vervangen. Na een week kregen we problemen met het computersysteem in de auto (waar de navigatie, radio etc. in te stellen zijn). Die viel een aantal keren in de week uit, waardoor het knipperlicht niet correct meer werkte. Zodra het computersysteem weer opstartte, werkte ook het knipperlicht weer. Mijn vriend had opgezocht dat dit te maken kan hebben met de negatieve accukabel. Wij zijn hiermee bij de garage geweest en hij zou de onderdelen bestellen. Een aantal dagen later heb ik aan de auto opgemerkt dat hij 1 keer niet goed meer optrok. Hij bleef hangen en ging heel traag steeds iets sneller. En nu komt het: drie dagen later wou ik iemand inhalen en knalt gewoon het hele motorblok uit elkaar! Dit verwacht je natuurlijk niet! ANWB (waar ik helaas nog geen lid van was) heeft eerst gauw even gekeken naar mijn auto. Hij zei dat er helemaal geen vloeistof voor de stuurbekrachtiging aanwezig was?! En er zat een gat in het motorblok. ANWB heeft mijn auto naar een garage gesleept. De garagehouder vertelde dat er inderdaad een gat in het motorblok zat en dat er onderdeeltjes van de motor los inzaten en dit ook het gat heeft veroorzaakt. Hij heeft foto's gemaakt, zodat ik die kon doorsturen naar de autodealer. Dezelfde dag heb ik de autodealer gebeld over wat voorgevallen was. Hij zei hiervan geschrokken te zijn en dit nooit had kunnen denken. Hij wou naar de foto's kijken en dit met de chef van de werkplaats overleggen. Nu is hij met een antwoord gekomen. Hij zegt dat er een nieuw motorblok in moet komen en dat hij helaas niks voor mij kan betekenen aangezien ik geen garantie heb betaald. Wel zegt hij te willen onderzoeken hoe ze de schade voor ons zo veel mogelijk kunnen beperken. Ik heb hem nog niks gezegd over rechten die ik heb als consument volgens de wet. Ik heb hier één en ander over gelezen, maar veel verstand heb ik hier niet van. Kan hij mij zomaar wegsturen met een lullige kleine vergoeding? Of is hij echt VERPLICHT mij geld terug te geven of over te gaan op reparatie? Hij wil mij morgen antwoord geven met welke oplossing ze kunnen komen, maar ik wil graag alvast een antwoord hebben tegen hem, want het kan niet waar zijn dat ik bijna tienduizend euro heb betaald voor nog geen 4 weken rijden in deze auto.

maandag 22 mei 2017