Zelf een auto verkocht, nu is de auto stuk.

3 reacties

Beste allemaal,

Bijna 2 maanden geleden heb ik onze auto verkocht:
Volvo V40, 2002, 219.000km voor €2650,-

De Volvo, die ik zelf amper 3 maanden gehad heb, is verkocht vanwege dat er een andere baan zou komen en omdat een grotere auto i.v.m. onze tweeling toch gewenst was. De baan is helaas niet doorgegaan.

Even over de Volvo, ik had deze voor €2450 gekocht omdat onze oude Ford Mondeo toe was aan vervanging. Na lang zoeken stond deze prachtige Volvo V40, 2.0 op Marktplaats waar ik een proefrit gemaakt heb samen met mij vader. De proefrit beviel mij uitermate goed en heb de auto daarna gekocht.

Thuis zelf ALLE vloeistoffen nagekeken en waar nodig bijgevuld. Verder heb ik zelf de luchtfilterbox (deze was beschadigd) + filter, bougies en interieur filter vervangen. Dat ik alle vloeistoffen check en waar nodig aanvul lijkt mij niets anders dan logisch.

Anderhalve maand / twee maanden later heb ik de Volvo weggebracht voor een grote beurt. Tijdens deze beurt heb ik laten repareren wat nodig was, denk hierbij aan de remmen. Omdat het een grote beurt betrof is natuurlijk de gehele auto gecontroleerd en laten beoordelen: Conclusie was een goede, sterke en solide auto.

Tussen deze beurt en verkoop in, is er 1 probleem geweest, een dopje van de motor was weggesprongen, daardoor kwam er olie op de uitlaat wat veel rook veroorzaakte. Deze is uiteindelijk gerepareerd en het probleem was opgelost.
Dat dit dopje spontaan ontbreekt schijnt vaker voor te komen.

De verkoop:

Ik heb echt moeite gedaan om de auto keurig op de foto te krijgen. Gewassen, gepoetst, daarna zijn alle hoeken (Buitenkant en binnenkant) zijn gefotografeerd en eventuele krasjes zijn meegenomen. Ook op de verkoopadvertentie is alles netjes benoemd. OOK de hierboven aangegeven kleine, gerepareerde problemen.

De meneer die de auto wou komen bewonderen mocht van mij een uitgebreide proefrit maken en ik heb gezegd dat hij bij een garage de auto mocht bekijken. NA maar liefst 8 a 9 hele minuten waren de testrijders weer terug en de auto hebben ze uiteindelijk ook gekocht. Bij de proefrit was alles goed, waar ik al voor de volle 110% vanuit ging. Daarna alles geregeld en de auto meegegeven. Wat opmerkelijk is dat het geld in eerste instantie niet direct over gemaakt kon worden. Ik heb hem vertrouwd dat het geld na het weekend op mijn bank zou staan, wat daarna ook gebeurd is. (Dus ja, ik ben goed van vertrouwen)

Nu het probleem:

Niet lang na de aankoop kreeg ik bericht dat de temperatuur te hoog opgelopen was. Iets wat mij nog nooit gebeurt was. Na een week kreeg ik van hem het bericht dat de volledige koppakking lek was en dat de bougies helemaal vies waren (terwijl ik deze vervangen had voor nieuwe)
Van dit bericht was ik uiteraard geschrokken, want het was mij niet bekend dat de koppakking lek zou gaan. Wellicht dat de slang onverhoopt geknapt is tijdens het warme weer? Ik weet het niet....

Na paar keen heen en weer gemail, geapp, heb ik gezegd dat ik er echt niets aan kon doen. Op een gegeven moment wou hij geld van mij zien, maar het geld van de Volvo hebben wij moeten steken in een andere, grotere stationwagen.
Ik heb hem een bericht gestuurd dat ik echt wel zou willen meehelpen, maar dat het financieel gewoon niet kan.
Vandaag ontving ik een aangetekende brief met de bekende verhaal van tekortkomingen, burgerlijk wetboek, kosten, etc, etc..

De beste meneer heeft alle tijd gekregen om rustig te mogen testen, snelweg rijden en alles wat nodig was. Deze tijd heeft hij zeker niet genomen, zoals ik boven al aangaf, nog geen 10 minuten. Hij heeft op geen enkele manier de auto goed bekeken of een goede check-up laten geven om te bekijken of het voor hem de juiste aankoop was. Tijdens deze check-up zou ik er zelf nog steeds van overtuigd zijn dat de auto goed zou moeten zijn.

Als ik zelf een auto koop dan test ik deze uitvoerig en zet ik de auto bij een locale garage op de brug deze te laten checken op eventuele tekortkomingen.
Zelf wil ik niet tegen problemen lopen zoals deze meneer helaas wel gedaan heeft. Nu zit hij en ik met de gebakken peren. Ik wil wel helpen maar dit is financieel niet mogelijk. Hij loopt aan mij te trekken dat hij het gehele bedrag + extra kosten van mij vergoed wil hebben.

Bij de verkoop van de Volvo vind ik dat ik goed gehandeld heb en naar eerlijkheid de Volvo verkocht heb. Hij is zelf nalatig geweest met betrekking van het goed uitvoeren van een proefrit.

Wat is nu een logisch vervolg? Zelf stuur ik hem een aangetekende brief met het antwoord dat ik mij van alle hierboven genoemde problemen aftrek omdat dit echt buiten mijn schuld om ligt.

Extra info: Met deze Volvo heb ik best veel kilometers gereden, in 3 maand dik 4000 kilometer, Een paar dagen voor de verkoop ben ik met het erg warme weer naar de Historic GP geweest in Zandvoort, dik 1,5uur rijden vanuit mijn woonplaats.

donderdag 10 november 2016