Wat te doen in geval van een "No Refund Policy" bij een dubbele vluchtboeking door een systeemfout?

3 reacties

Voor een bezoek aan een vriendin in Leeds, Engeland heb ik afgelopen december (2009) een vlucht geboekt bij vliegmaatschappij Jet 2. Om de (online) betaling af te ronden leek het voor mij het handigst gebruik te maken van PayPal en zodoende heb ik geprobeerd hiervoor in te loggen op een PayPal-account. Onmiddellijk na het inloggen werd ik teruggestuurd naar een Jet 2-webpagina, zonder enige informatie te ontvangen of mijn betaling was gelukt; geen melding van een geslaagde transactie of bedankje voor deze online boeking.

Met het vermoeden dat er iets verkeerd is gegaan bij de betaling heb ik geprobeerd alle stappen nog eens af te gaan en kreeg ik wederom geen bevestiging of iets dergelijks. Ditmaal besloot ik toch maar even mijn PayPal-account na te kijken en kwam ik erachter dat beide transacties wel hebben plaatsgevonden; de vlucht is onbedoeld tweemaal geboekt.

Na direct contact op te nemen met het Jet2 Call Centre werd mij verteld dat er een pop-up had moeten verschijnen met een bevestiging van de transactie. Helaas, konden zij de dubbele boeking enkel ongedaan maken na een betaling van administratiekosten welke de helft bedroegen van de totale vluchtkosten. Waardoor ik in ieder geval iets van het geld terug zou krijgen, er van uitgaande dat Jet 2 eigenlijk een "no refund policy" hanteerd. Hier heb ik echter niet akkoord mee kunnen gaan, omdat ik dan moest accepteren dat het mijn eigen fout is geweest dat ik geen pop-up met informatie heb gekregen en zodoende een dubbele boeking heb gemaakt.

In een poging mijn geld terug te krijgen (en meer vanuit principe), heb ik het Juridisch Loket geraadpleegd waar mij verteld werd dat het er inderdaad naar uitzag dat Jet 2 fout zat. Helaas, konden zij mij niet verder helpen, omdat het bedrag waarom het ging net niet voldeed aan de minimaal gestelde norm voor de verlening van juridische bijstand. Daarnaast gaat het om een Engels / Brits bedrijf waarop het Engels / Britse recht van toepassing is en hier waren zij (het Juridisch Loket) niet erg bekend mee.

Is er iets wat ik kan doen om mijn geld nog terug te krijgen? En is er vooral iets om dit aan te kunnen pakken, opdat het anderen ook niet meer kan overkomen? (Want anders kan je als vliegmaatschappij wel heel makkelijk op een slinkse manier extra winst maken.)

donderdag 10 juni 2010