Univé gebruikt aanmelding zorginstituut als dwangmiddel zonder premie achterstand.

0 reacties

Geachte lezer(s),

Na drie jaar schuldhulp ben ik eindelijk schuldvrij en dacht een goede start te maken. Dus nam ik contact op met mijn zorgverzekeraar met de vraag:

Wanneer krijg ik mijn acceptgiro omtrent de premie november 2015 en hoeveel eigen risico staat er nog open?

Even terugspoelen:

Ik ben chronisch ziek en had in maart 2015 mijn complete eigen risico al verbruikt. Toen ik de acceptgiro kreeg heb ik meteen contact opgenomen met de vraag of er een regeling kon worden getroffen omtrent het te betalen bedrag van 375 euro. Dit was kennelijk een lastige vraag want Univé bood geen regeling aan, aan iemand in de schuldhulp. Vreemd, want je zou zeggen dat die mensen het niet echt breed hebben.

Maar de aanhouder wint dus kreeg ik het voor elkaar om eind mei 2015 alsnog een regeling te treffen. Ik zou maandelijks acceptgiro's krijgen met het te betalen bedrag. Helaas besloot mijn uitkeringverstrekker (het UWV) dat ik ineens niet meer ziek was met een opschorting in de betalingen. Dus ik had eind mei dus niet genoeg saldo om überhaupt iets te betalen. In afwachting van de acceptgiro verstreek de tijd en pas op 3 juli 2015 had ik weer voldoende saldo om te betalen. Maar er was nog altijd geen acceptgiro.

Ook was er geen herinnering of aanmaning dus besloot ik het bedrag van 53,57 euro over te maken onder mijn naam en klantnummer. Te laat weliswaar maar in mijn ogen in ieder geval voldaan. Maar ook in de daarop volgende maanden kwam er geen post van Univé dus betaalde ik netjes (nu maandelijks) het eerder genoemde bedrag. In augustus kreeg ik ineens wel een brief van Univé. Geen acceptgiro maar een mededeling dat de regeling werd gestaakt.

Daarop nam ik natuurlijk netjes contact op met Univé en legde uit dat ik dus nu wel betaalde maar inderdaad wat achterliep door toedoen van het UWV en mijn situatie.
Maar Univé was onvermurwbaar en liet weten dat de betalingsregeling werd gestopt en dat ik een acceptgiro zou krijgen om de rest ineens te voldoen. U raad het al, geen acceptgiro. Dus betaalde ik netjes iedere maand 53,57 euro, inmiddels in totaal 5 keer.

Op dit moment:

Op 30 oktober nam ik dus weer contact op met Univé met de vraag hoeveel eigen risico er nu nog openstond? Ik legde uit dat ik ondanks het bericht van Univé niks meer had vernomen en dus gewoon de regeling aanhield. Ik had inmiddels dus 5x53,57 betaald dus ik ging er vanuit dat ik nog 107,15 moest betalen. Mijn voorstel aan Univé was dus om in november en december 53,57 te betalen exclusief de premie.

Helaas, kreeg ik te horen. U bent aangemeld bij het zorginstituut. U krijgt eerdaags bericht van deze instelling en u mag aan deze instelling uw premie betalen. Ondertussen moet u ons de verschuldigde 107,15 euro betalen. Als u dit nu doet, dan melden wij u eind december weer af bij het zorginstituut. Ik reageerde nog: maar ik heb geen premie achterstand van zes maanden. Sterker nog, ik heb helemaal geen premieachterstand. En behalve dat ik dus achteraf betaal voor het eigen risico, kan men ook daar niet spreken van een echter achterstand. Tenslotte zal Univé het bedrag binnen hebben voor het eind van het jaar 2015.

Maar de afdeling creditmanagement van Univé houd vol. De aanmelding bij het zorginstituut is terecht. Dat ik daardoor, in mijn ogen ten onrechte, nagenoeg 100 euro extra kwijt ben per maand is niet het probleem van Univé.

Mijn vraag aan de lezers:

Mag dit zomaar? Bedoel, als men niet de regeling nakomt mag men natuurlijk op een andere manier vorderen. Maar er is niet echt sprake van een achterstand. Een premie achterstand is er sowieso niet. En het eigen risico zal dus voor eind december gewoon zijn voldaan (binnen de gestelde 7 maanden). Ik heb gehoord van het zorginstituut dat dit eigenlijk niet mag maar daar heb ik natuurlijk niks aan. Zijn er bijvoorbeeld uitspraken op dit gebied?

dinsdag 10 november 2015