Univé overtreed meerdere malen de wet

0 reacties

Ik heb al sinds 2010 problemen met Univé. Door ontslag tijdelijk geen inkomen ontvangen, dit netjes doorgegeven aan Univé maar deze heeft er niets mee gedaan. Hoeft wettelijk ook niet maar het zou wel klantvriendelijk zijn geweest. In januari 2011 een uitkering ontvangen en schadevergoeding van werkgever dus betalingsachterstand netjes afgelost. Dan begint het volgende probleem. Ik moest van de gemeente een nieuwe bankrekening nemen (ivm schuldhulp). Deze nieuwe bankrekeningnummer ook weer netjes doorgegeven aan Univé maar Univé heeft dit niet gelezen of er weer niets mee gedaan. Omdat mijn oude bankrekening geblokkeerd was kon ik hier geen geld meer vanaf halen. In februari 2011 een tandartsdeclaratie gestuurd naar Univé en wat schets mijn verbazing dat Univé het toch nog presteert om het bedrag over te maken op mijn geblokkeerde bankrekening. Ik ben, blijf van mening dat ik het bedrag dus nooit heb ontvangen. Nu stond er dus in de voorwaarden dat zolang als je het declaratiebedrag niet hebt ontvangen je dan geen premie hoeft te betalen. Van deze voorwaarden heb ik dan ook gebruik gemaakt. Uiteraard was Univé het hier niet mee eens want volgens Univé hebt ik het bedrag wel ontvangen.

In januari 2012 heb ik telefonisch contact gehad met Univé omdat ik lichamelijke klachten kreeg en ik wilde dus een nieuwe pakket en mijn eigen risico verhogen. Dit was volgens de medewerkster geen probleem. Een maand later ontving ik een brief dat ik geen nieuw pakket kon nemen omdat ik een betalingsachterstand had. Ook het eigen risico kon niet verhoogd worden want dat kon alleen in december. Dit terwijl dit alles telefonisch was overeengekomen met de medewerkster.

Vanaf die datum heb ik via Graydon een betalingsregeling getroffen. In september 2013 heeft of Univé of Graydon mijn adresgegevens verandert want ik ontving geen brieven meer van Graydon. Dus toen ik december een betaling had gemist heeft men een brief gestuurd naar iemand in Zwaag en niet naar mijn adres. Hier kwam ik pas achter in maart 2014 omdat ik toen een dagvaarding ontving. Ik ben toen direct naar het gerechtsdeurwaarderskantoor geweest om de zaak uit te leggen. Maar in plaats van de fouten te herstellen bleef men erbij om de zaak bij de rechter neer te leggen.

Univé heeft van de rechter gelijk gekregen. Mijn vertrouwen in de rechtspraak is nu wel weg want ik heb duidelijk gemaakt dat Univé zich niet aan de voorwaarden houdt en dat men verwacht dat ik dat doe. Maar goed vanaf die datum dus maar netjes mijn premie betaald.

Maar waar het mij om gaat dat ik al sinds 2011 geen werk meer heb en mijn inkomen dus flink gedaald is. Geen werk omdat ik lichamelijke klachten heb welke niet kan laten behandelen omdat ik geen aanvullende verzekering meer kan afsluiten.

Ik heb eens op internet nagelezen en het blijkt dat de zorgverzekeraar je na twee maanden een betalingsregeling moet aanbieden en na zes maanden je moet aanmelden bij het CVZ, nu het ZN. Ook dit is niet gebeurt.

Dus Univé heeft meerdere keren de wet overtreden door geen betalingsregeling aan te bieden maar vooral het niet aanmelden bij het CVZ is zeer kwalijk omdat dan de schuld maar maximaal 6 maanden was en geen 48 maanden. Ook heeft men de wet op de privacy overtreden door mijn adres te veranderen en brieven naar het verkeerde adres toe te sturen.

donderdag 10 september 2015