Woningbouwstichting heeft perceel naast ons tot 1,20 meter verhoogd en wil kosten nieuwe schutting niet dragen

1 reactie

Wij hebben een tuin van ongeveer 60 meter diep. Een woningbouwstichting heeft een aantal jaren geleden een perceel naast ons gekocht. Het bevindt zich achteraan onze tuin. Op dit perceel zijn 5 woningen gebouwd. Twee woningen zijn huurwoningen en 3 zijn koopwoningen. Tijdens de bouw hebben ze het terrein tot wel 1,20 meter opgehoogd. Wij hebben ons daarover beklaagd en er is toen een damwand geplaatst. Volgens de woningbouwstichting is de damwand hun eigendom en niet van de bewoners van de koopwoningen. De damwand staat echter niet op de erfgrens, maar valt 10cm terug. Ze waren bang dat ons hek schade zou oplopen. Dit hek van 1,80 meter hoog hebben wij van oudsher langs het erf staan. Echter door het ophogen van de grond steekt het hek niet erg hoog meer uit boven het grondniveau van de woningbouwstichting. Aangezien de nieuwe huizen dwars op onze tuin zijn gebouwd kijken er nu 5 gezinnen rechtstreeks in onze tuin. Wij hebben de woningbouwstichting formeel op bovenstaande aangeschreven. Na wat moeite is de directeur persoonlijk komen kijken en is er afgestemd om een offerte voor een schutting te laten maken. Over de kosten wilde hij nog geen afspraken doen, eerst een offerte. Daarna hebben wij een brief ontvangen van de woningbouwstichting. Het verwijderen van de oude schutting en het plaatsen van een nieuwe die 2 meter boven hun grondniveau uitsteekt kost ongeveer €4800 ex btw. Kopie van de offerte was bijgesloten. De woningbouwstichting wil alleen het deel betalen van de nieuwe schutting langs de twee huurwoningen. Ze geven aan dat wij sowieso de helft van het geheel moeten betalen en dat wij persoonlijk bij de eigenaren van de drie koopwoningen de rest mogen proberen te verhalen. Dat lijkt raar, want de damwand is volgens eigen zeggen van de directeur eigendom van de woningbouwstichting. Ze zijn daarmee dus onze buren.

Mijn eerste uitgangspunt is dat wij altijd privacy hadden. Door het enorm ophogen van de grond is deze privacy verdwenen. Het lijkt me gebruikelijk dat de woningbouwstichting dan ook deze privacy weer hersteld en ook de kosten neemt. Bovenstaande heb ik nogmaals herhaald naar de woningbouwstichting, maar ik heb vandaag een brief ontvangen waarin ze aangeven dat ze niets meer willen doen dan hun eerdere voorstel. Wij zouden daarmee €2400 ex btw moeten neertellen voor het terugkrijgen van de privacy die zij ons ontnomen hebben. Daarnaast moet ik nog proberen het geld van de 3 koopwoningen te verhalen.

Normaal dient een schutting door beide partijen betaald te worden, maar wij hadden een goede schutting. Vanwege het ophogen door de woningbouwstichting heeft deze geen functie meer. Het kan toch niet zo zijn dat wij nu (hoge) kosten moeten maken. Wie zou mij hier advies over kunnen geven?

Vast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Erwin

vrijdag 28 januari 2011