Defect net buiten de garantie

3 reacties

Geachte lezer,

Ik heb een HP-Pavilion g6 van 1,5 jaar oud, die het niet meer doet. Het probeem is ( met 90% zekerheid na online onderzoek via symptoom herkenning) een los contact in de cpu/gpu door een hoge temperatuur. Het is een veel voorkomend probleem, veroorzaakt door een slechte kwaliteit soldeermiddel. De enige oplossing is volgens mij een nieuw moederbord.

Het defect treed dus op buiten de garantie periode van 1 jaar. Echter, er mag bij een laptop vanuit gegaan worden dat deze minstens 2 of 3 jaar mee gaat (dan praat ik alleen over de hoofd componenten, zoals het moederbord)

Welke rechten heb ik als consument? Waar moet ik mijn probleem aan de kaak stellen? Bij de fabrikant (HP) waarnaar wordt verwezen bij defecten, of de verkoper? (Wehkamp)

Als ik als consument rechten heb, welke argumenten kan ik aanvoeren om meer kans te maken op een gratis (of gedeeltelijke vergoeding bij) reparatie?
Als ik recht heb op gratis herstel (of gedeeltelijk vergoed, afhankelijk van mijn rechten) welke stappen kan ik ondernemen om de fabrikant of verkoper hier aan te laten voldoen?

Alvast bedankt voor de reactie.

maandag 21 oktober 2013