Garantiebepalingen BlackBerry

1 reactie

De BlackBerry van mijn dochter werkt niet meer. Na opstarten schakelt hij telkens direct uit. Bij BelCompany (verkoper) ingeleverd. Direct op advies van de verkoper ook aangegeven dat het toetsenbord niet goed werkt en het klepje voor de battery los zit. De BB heeft nog garantie.
Reactie van Teleplan Communications (die voor BC de schade opneemt en oplossing voorstelt):
‘Het defect aan het toestel wordt niet gedekt door de garantiebepalingen van de fabrikant’. Als diagnose wordt gegeven: Vervangen toetsen/contacten. (Dus niet de herstel van de fout waarvoor het toestel eigenlijk ter onderzoek is aangeboden: software-fout).

Bij navraag blijkt dat deze reactie is gebaseerd op het feit, dat het toestel is beschadigd. Daardoor zouden zowel het toetsenbord als het dekseltje niet meer goed functioneren. Het gevolg is, dat ook de werking van het toestel zelf (software die wél onder de garantie valt) niet gratis wordt gerepareerd. De monteur mag, zo blijkt tijdens een gesprek met een Teleplan-medewerker, geen zogenoemde deelreparatie uitvoeren (alleen de software-fout herstellen). De totale voorgestelde reparatie zou € 279,87 kosten.

Mijn vraag:
De vraag is nu, of dit zomaar mag. Mag de fabrikant een defect dat onder de garantie valt (software), afwijzen omdat het toestel ook andere defecten heeft, die niet onder de garantie vallen (schade)? Daarbij dient opgemerkt, dat het toestel met het door schade veroorzaakte ‘defect’, uitstekend kan functioneren. Op deze manier zou de fabrikant elke verantwoordelijkheid voor reparatie die onder de garantie valt, kunnen afwijzen, omdat het toestel ook nog enige krasjes of deukjes vertoont. Elk toestel, hoe zorgvuldig de gebruiker er ook mee omgaat, vertoont na enige tijd ‘gebruikssporen’. Op deze manier wordt garantie een wassen neus.

woensdag 9 januari 2013