Geen garantie op coulanceregeling?

1 reactie

Ik heb in 2011 een gloednieuwe Renault Twingo 1.2 Authentique gekocht bij de Renault dealer. Na een half jaar bleek dat er iets mis was met de vulhals waar de benzine in gaat. Bij de benzinepomp klikt het handvat minstens 20x door alsof de benzinetank vol zit, echter hij is helemaal leeg. Een tankbeurt duurt in dit geval dus uren om maar een paar liter te tanken. Dit overkomt mij een aantal keren waarna ik de klacht meld aan de balie bij de dealer.

De dealer scheept me af met de mededeling dat dit aan de benzinepomp zou liggen. De pomphouder zegt dat het aan de Renault dealer ligt. Zo word ik 3 jaar lang van het kastje naar de muur gestuurd, en krijg ik het idee dat ik bij de Renault dealer niet serieus genomen word. Het 4e jaar op rij meld ik maar weer een keer het voorval en toen kon er plotseling wel iets aan de klacht gedaan worden, de auto zou gediagnostiseerd worden(?).

Ik maakte mij op dat moment geen zorgen, want he ik had het keurig in de garantieperiode gemeld. Uit de diagnose kon niet worden opgemaakt wat er nou precies aan de hand was, maar omdat het euvel toch opgelost moest worden werd er maar gezegd dat er een compleet nieuwe vulhals geplaatst moest worden. Omdat de auto niet meer in de garantie viel moest ik de onderzoekskosten en reparatiekosten a E 600,00 zelf betalen! Ik ben daar niet mee akkoord gegaan en kaart nogmaals het hele verhaal aan bij de dealer.

Men houdt voet bij stuk en ik neem die middag nog contact op met Renault Nederland en mijn rechtsbijstandsverzekeraar. Renault Nederland komt met een coulance-regeling van 60%/40%, omdat het onderdeel inmiddels 4 jaar in gebruik is en aan slijtage onderhevig was geweest. Mijn juridisch adviseur zegt dat dat niet gebruikelijk is en dat ik mij op non-conformiteit kan beroepen. Uiteindelijk na heel veel gezeur krijg ik het toch voor elkaar dat de dealer de gehele reparatie onder coulance repareert en dusss... iedereen blij!

Maar niet voor lang! Nu, ruim een half jaar na dato heb ik weer dezelfde problemen. Dus ik heb mij wederom gemeld bij de balie van de Renault dealer. Nu komen ze met een zogenaamde wettelijke bepaling dat ik hierop geen garantie zou hebben omdat de reparatie onder coulance is gedaan, dus nu moet ik alsnog dokken! Dus, wie oh wie kan mij vertellen of dit echt zo is? Heb je echt geen garantie op een reparatie als hij onder 100% coulance is uitgevoerd?

Met vriendelijke groet, D. Duijts.

vrijdag 11 maart 2016