Heb ik hierbij recht op garantie?

1 reactie

Na iets langer dan een jaar in het bezit te zijn van een HTC M8, gaf deze telefoon problemen met opladen. Dit ging van kwaad tot erger, tot hij gewoon echt niet meer fatsoenlijk opgeladen kon worden. Op dat moment had ik de HTC 16 maanden in mijn bezit. Er zat dus nog garantie op. De telefoon is verkregen bij een abonnement van Tele2 maar omdat ik weet dat hun dienstverlening niet de beste is, zocht ik contact met de fabrikant, HTC.

Twee dagen later kwam Dynafix de telefoon ophalen voor reparatie. Tot zo ver allemaal netjes. Een kleine week later ontving ik een email met een prijsopgave. Deze prijsopgave is gebaseerd op een defect in de camera. Het glasplaatje voor de lens van de camera zou gebarsten zijn. Het laten maken hiervan kost 170 euro. In mijn ogen niet echt een reëel bedrag voor een glas plaatje van nog geen centimeter, maar dat doet er niet toe.

Ik vraag me nu af of de fabrikant mijn oplaadconnector moet maken, ondanks dat ze gebruiksschade hebben geconstateerd aan de camera. In mijn ogen is het te vergelijken met dat de motor van een auto ook onder de garantie blijft vallen als het achterraam kapot is. Ze hebben namelijk niets met elkaar te maken. Toch heb ik veel te vaak gehoord dat val - stoot en waterschade te vaak gebruikt wordt door de fabrikanten om garantie te omzeilen.

Tevens ben ik benieuwd hoe ik als ze het niet hoeven te repareren het beste kan aantonen dat dat glasplaatje nog niet kapot zou zijn voordat hij opgestuurd was. Want voor het opsturen heb ik nog foto's gemaakt waar ik hier niets van gemerkt heb, en er dus ook vanuit ga dat dit nog niet defect was.

Alvast bedankt, Wesley

donderdag 17 maart 2016