Ikea wastafel met loslatend glazuur
Ik heb een wastafel gekocht bij de Ikea met wastafelmeubel.
Nu begint binnen een jaar het glazuur los te laten. Ik heb hierover met Ikea gesproken en na veel discussie zijn zij bereid mij een nieuwe wastafel te geven.
Nu zag ik op een uitzending van 22 februari j.l. dat in een soortgelijke zaak de Praxis ook de demontage en montage moet verzorgen.
Ik heb dit gevraagt aan de Ikea maar zij willen dat niet doen.
Ik ben hier natuurlijk niet blij mee omdat dit een dag werk is. En dan nog maar hopen dat de onderkast heel blijft waar de was tafel aan vast gekit zit.
Volgens een uitzending van de rijdende rechter is er een wet die bepaald dat de leverancier van een product dat gemonteerd is dit bij een defect
wel moet demonteren en een vervangend product moet monteren.
De ikea zegt dat zij dit nooit doen en dat dit probleem is afgedekt in hun garantie bepalingen.
Ik wil een vervangende wastafel. En dat Ikea de kosten betaald voor het demonteren en monteren van de wastafel.
Hoe zit dit nou precies? Wie heeft er nu gelijk?
Ik heb het filmpje gezien en er wordt gezegd dat de douchebak is gekocht bij Praxis en deze familie heeft de douchebak laten installeren. Ze konden het zelf niet doen. Praxis heeft een installatieservice. Ik vermoed dat daar gebruik van gemaakt is. In het filmpje werd dat niet duidelijk.
Dus je koopt van de Praxis niet alleen een wasbak maar ook de montage er bij. Mankeert er iets aan de installatie, dan is Praxis hiervoor ook aansprakelijk.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31999L0044:N...
Het gaat om artikel 2 lid 5:
5. Gebrek aan overeenstemming ten gevolge van een verkeerde installatie van de consumptiegoederen wordt gelijkgesteld met gebrek aan overeenstemming van de goederen met de overeenkomst, wanneer de installatie deel uitmaakt van de koopovereenkomst betreffende de goederen en door de verkoper of onder diens verantwoordelijkheid is uitgevoerd. Hetzelfde geldt als voor montage door de consument bestemde goederen door de consument zijn geïnstalleerd en de verkeerde installatie een gevolg is van een gebrek in de montagehandleiding.
Nu is het product binnen 3 weken kapot gegaan. Als de douchebak is gekocht inclusief montage, dan moet Praxis niet alleen een nieuwe douchebak geven, maar hem er ook weer in zetten.
Op de website van Praxis staat nu: Voor deze klusservice werkt Praxis samen met Casius, een onafhankelijk van Praxis, zelfstandig opererende onderneming met een netwerk van erkende vakbedrijven door het hele land.
Waarschijnlijk is de website naar aanleiding van de uitzending van de Rijdende Rechter aangepast. Het gaat nu om een installatiebedrijf die onafhankelijk van Praxis werkt. Dus nu geldt de gratis montage door Praxis niet meer. Want het wordt niet onder de verantwoordelijkheid van Praxis uitgevoerd.
Dit is denk ik wat er gespeeld heeft. Het juiste antwoord kan alleen de Rijdende Rechter geven.
Wat betreft Ikea geldt het volgende. Ikea geeft op website het e-mail adres: www.werkspot.nl
Het is een website die opdrachtgevers en vakmannen bij elkaar brengt. Deze vakmannen werken dus niet onder verantwoordelijkheid van Ikea. Alleen bij keukenmontage wordt onder bepaalde voorwaarden extra garantie gegeven.
Als je iets zelf installeert wordt alleen het product bij garantie vervangen. Eigen montage valt niet onder de Europese richtlijn.
Bedankt voor je reactie en de link. Ik zal het eens doorlezen.
Het wordt in het filmpje inderdaad niet duidelijk wie de douchbak gemonteerd heeft.
Misschien kan iemand van de rijdende rechter hierop reageren en het geval iets meer toelichten.
Maar het feit dat een leverancier moet opdraaien voor de montage kosten als zijn product niet deugelijk is vind ik geen schokkend nieuws. Zo is dat in de bouw ook. Als je kozijn binnen de garantie kapot gaat hoeft de consument niet op te draaien voor de kosten.
Maar in dit geval met de Ikea wordt ik op heel veel extra kosten gebracht doordat zij een slecht product hebben geleverd. En dat vind ik niet terecht. Omdat er aan hun kant iets fout is gegaan bij de fabricage van de wastafel of kwaliteitscontrole hiervan. Als Ikea hun producten goedkoper op de markt wil zetten en daarom de kantjes er af loopt bij de fabricage dan moeten ze ook de consequenties hiervan op zich nemen. Of ze moeten er voor kiezen de wastafels zonder garantie te verkopen. Dan weet de consument tenminste van te voren waar hij aan toe is.
Je kunt wel proberen de kosten voor de sloop en montage op Ikea te verhalen. Dan zul je naar de rechter moeten.