Kan dit zomaar na drie jaar Flatscreen stuk en niet meer te repareren.
Wij hebben een j v c die na drie jaar een zwarte vlek vertoont na controle kregen we hem terug met de mededeling dat het scherm stuk was .En dat hij niet meer gerepareerd kan worden omdat j v c geen flatscreen meer produceerd en dus ook geen onderdelen meer daarvan heeft,bij de winkel kregen we te horen dat we pech hadden en dat we het er maar mee konden doen.Kan dit zomaar die t v heeft 1500 euro gekost en dat de winkelier zegt er is niks aan te doen?
Als je een electronisch product koopt heb je tegenwoordig 2 jaar garantie erop.
De garantie kun je bij veelal electronische producten met een extra garantie uitbreiden.
Maar in dit bericht las ik dat de tv 3 jaar oud is, mijn vraag is nu, zat er extra garantie op.?
Als een dergelijk product een extra garantie heeft en binnen de garantie gaat er iets defect waarbij het defect niet meer te verhelpen is zoals in jouw voorbeeld, dan krijgt de Consument 1. een gedeelte van zijn\haar aankoopbedrag terug en of 2. een vervangende product.
Als de Fabrikant stopt met fabricage en er zijn geen onderdelen meer aanwezig, dan is het dikke pech voor de Consument.
1500 euro is een hoop geld, maar met alles is het zo, dat dingen nu eenmaal kapot gaan, de een sneller dan de ander.
Het heeft alleen zin om een verlengde garantie aan te schaffen als die meer biedt dat de garantie, die de consumentenwetgeving biedt. Dat is zaak niet het geval.
Maar ongeacht of er wel of geen verlengde garantie ingekocht is, geldt de consumentenwetgeving. En een flatscreen hoort - bij normaal - gebruik langer dan 3 jaar mee te gaan. Uiteraard vindt er wel afschrijving plaats gedurende de gebruiksperiode.
Je hebt alleen te maken met de winkel, waar je de flatscreen hebt gekocht en niets met de fabrikant. Als er problemen zijn met de fabrikant (wordt niet meer gemaakt, er zijn geen onderdelen etc.) is dat het probleem van de winkelier en niet jouw probleem. Dat moet hij dus in jouw schoenen te schuiven, al zal hij dat wel proberen als hij de kans krijgt om daarmee ergens onderuit te komen en er mee weg komt.
Stel de JVC heeft een levensduur van 6 jaar, dan heb je recht op een vergoeding - na 3 jaar- van 50%, mits het gebrek niet aan jou te wijten is. Die 50% kan bestaan uit een bijdragen in de reparatiekosten / vervangingswaarde of contante uitbetaling (dus geen tegoedbon).
Vergeet het verhaal van Pedro maar over dikke pech, omdat de fabrikant niet meer kan leveren en niet ingekochte extra garantie.
Als je informatie wil over garantie.
http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/dienstverlening/gara...
en/of
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2279
Je hebt inderdaad met de verkoper te maken en niet met de fabrikant. Het product moet langer meegaan dan die 3 jaar en dus heeft Vlaja gelijk. De verkoper moet wel in staat worden gesteld om het product te repareren, maar indien hij het niet kan zal de koop ontbonden moeten worden.
Je zal geen volledige restitutie krijgen, maar een deel omdat je het al 3 jaar zonder problemen hebt kunnen gebruiken.
In de volgende link staan enkele voorbeeldbrieven die je kunnen helpen. Stuur ze wel aangetekend is mijn advies.
http://www.consumentenbond.nl/garantie/uwrecht_garantie
Pedro heeft inderdaad incorrect advies gegeven!