Aantal conflicten met verhuurder

6 reacties

Hallo iedereen,

~Mijn verhaal is misschien lang maar hulp is nodig! Bedankt voor uw tijd!~

Voor de duidelijkheid zal ik eerst mijn woonsituatie duidelijk maken. Ik woon samen met mijn vriendin in een studio van 25m2. Dit is niet heel erg groot, maar met onze leeftijd kunnen wij nog geen huurtoeslag aanvragen en zodoende kunnen wij geen grotere woning huren. De studio is samen met 2 andere studio's en een gezamelijke ruimte de totale woning. De woning bestaat uit 1 verdieping op de begane grond.
Sinds het begin (18 maanden geleden) hebben wij al mot met de verhuurder. De woning is gekocht en daarna 'gerenoveerd' door de verhuurder, maar dit is op niet zo'n professionele wijze gebeurd. Er waren een hoop zaken niet afgewerkt, waaronder een raam wat niet gestuct was maar gewoon bijna los in de muur hing. Verder was het laminaat niet goed gelegd waardoor deze na loop van tijd open zijn gesprongen en de plinten lieten op verschillende plekken los. Na meer dan 17 maanden stechelen hebben we de verhuurder eindelijk zover gekregen om deze dingen te repareren, maar wel met moeite. Maar sinds dat ik zo actief mijn verhuurder gaan ben benaderen zodat hij zijn verplichtingen na komt, krijgen wij alleen maar meer regels/kosten/onzin die in mijn ogen ontzettend onredelijk zijn.
De belangrijkste punten waar ik op dit moment mee zit zijn:

1. Huurprijs/servicekosten & huurverhoging
Wij betaalden 354 euro kale huurprijs, 148 euro servicekosten en 18 euro gemeentebelastingen wat uit komt op 520 euro. Op 22 oktober 2013 kregen wij een bericht dat de huur vanaf 1 juli al verhoogd was en of wij even van juli tot aan oktober het resterende bedrag nog wilde betalen. We hadden hier voor/op 1 juli geen bericht van ontvangen maar zijn met de verhuurder in gesprek gegaan en deze heeft gemeld dat ze een brief hadden verstuurd dus dat we pech hadden. Geen enkele bewoner van ons pand en van het pand boven ons (apart huisnummer, zelfde verhuurder) had deze brief gekregen. Toen hadden we een compromis gesloten dat we vanaf november de verhoogde huur gingen betalen. Dit vind ik allemaal wel vreemd maar dat vind ik nog geen probleem. In december heb ik nogmaals de verhoogde huur gecontroleerd en het blijkt dat mijn verhuurder de volle 4% huurverhoging op de kale huurprijs, de servicekosten EN de gemeentebelasting heeft berekend. Ik heb gevraagd waarom hij dit zo heeft gedaan en hij wijst mij op een artikel in de huurovereenkomst waarin staat dat wij het 'Voorschot servicekosten' niet als voorschot betalen maar als vast bedrag. Omdat hij van mening is dat de GWL prijzen elk jaar stijgen vindt hij het op deze manier een goede oplossing om er zo voor te zorgen dat wij niet minder betalen dan dat we verbruiken. Nu is mijn vraag of dit zomaar mag. Ik heb gelezen op de site van rijksoverheid en de huurcommissie dat de huurverhoging niet zomaar op andere zaken berekend mag worden, maar uitsluitend op de kale huur. Verder denk ik dat we met 148 euro servicekosten (vanaf november dus 148 euro +4% = 154 euro ) veel te veel betalen. Ik had graag een afschrift gewild op 1 juli (die zijn ze verplicht om te sturen) maar deze hebben ze dus ook niet gestuurd. Ik heb hier in augustus 2013 mijn verhuurder op aangesproken maar deze gaf toen al dezelfde reden aan: namelijk dat het een vast bedrag is zonder een mogelijk om teveel betaalde servicekosten terug te kunnen vorderen. Het was volgens hem dus niet nodig om een afschrift te zien omdat wij toch geen recht hadden op teruggaaf van ons geld (of eventueel bijbetalen). Wat zijn mijn rechten?

2. Onvoldoende ventilatie in de keuken
We leven in een studio van 25m2 die verdeeld is in 3 'kamers'. We hebben een woonkamer, een slaapkamer en een doucheruimte. De woonkamer is ongeveer 15m2. Hierin staat de keuken. De keuken bestaat uit 2 blokken die totaal ongeveer 2 meter breed zijn. Boven 1 blok hangt een afzuigkap. Deze is niet aangesloten aan een afvoer, dus deze blaast alle opgezogen dampen weer terug onze kamer in. In de afzuigkap zit wel een filter die vetten en andere vuile stoffen filtert, maar dit is in mijn ogen niet voldoende. Als ik onder bepaalde weersomstandigheden probeer te koken, is dat bijna niet mogelijk. Als het te warm of te koud is buiten, dan ziet heel het huis blauw van de dampen. Het is dan ontzettend heet en het is ten tweede niet erg fris. Ik heb dit eerder aangemerkt bij de verhuurder maar deze geeft aan dat de filter wel voldoende is. Nu is laatst de klusjesman geweest om het raam, laminaat en de plinten te repareren en deze heeft toen ook aangegeven dat ventilatie wel nodig is. Wat zijn mijn rechten?

3. Afvalcontainers
Aangezien het pand boven ons ook van dezelfde verhuurder is, delen wij onze achtertuin met de huurders van het pand boven ons. We hebben 2 kliko's voor papier en 2 duo kliko's voor GFT en overig afval. Nu hebben we met 7 man een hele boel plastic afval etc. Het is voor ons niet mogelijk om al dit afval te lozen in de 2 kliko's die daar bedoeld voor zijn aangezien we maar in de helft van die duo kliko's ons overig afval mogen deponeren. Er is onvoldoende ruimte om dit kwijt te kunnen. Nu zijn er mensen in ons pand/het pand boven ons die het afval dan maar in de voorste helft gooien omdat er anders wekelijks 3 of 4 vuilniszakken met afval bijkomen en dat is ook niet de bedoeling. Hiervoor heeft de gemeente een rode kaart gegeven (een waarschuwing). We hebben onze verhuurder aangesproken en gevraagd om een extra kliko. Deze wil geen extra kliko plaatsen met als reden dat een gemiddeld gezin van 3 of 4 man ook kan leven met 1 duo kliko. Ik denk toch dat 7 studenten meer afval hebben dan een gezin. In zo'n gezin wordt namelijk 1 brood gekocht om een paar dagen mee door te komen, maar wij moeten 7 halve broden kopen (1 per student). Dit levert dus 7x meer afval op dan een ander gezin. Nu heb ik ook doorgegeven dat het 92 euro per jaar kost om zo'n extra kliko te plaatsen. Dat is verdeeld onder 7 man, verdeeld onder 12 maanden, 1 euro per maand per persoon. Ik heb gemeld dat als het voorschot van 154 euro niet voldoende is om die 1 euro per maand te betalen, dat ze dan met een afschrift mogen komen om dat te laten zien en als het blijkt dat die 154 euro niet volstaat, dat wij dan graag 1 euro per maand extra zouden willen betalen voor een extra kliko. Maar hierop geeft mijn verhuurder geen antwoord op.

Ik hoop dat er iemand is die me verder kan helpen met 1 of meerdere van mijn problemen.

Alvast vriendelijk bedankt!

Kevin

donderdag 30 januari 2014