Huurcontract misleiding

5 reacties

Beste helpdesk,

Afgelopen November ben ik verhuist naar een fijne woning in Utrecht dat (al vrij lang) te koop stond. De mondelinge afspraak was dat ik hier minimaal een jaar zou mogen wonen, maar het huis te koop zou blijven staan en er af en toe geintereseerden in dit huis zouden mogen kijken. Voor de verhuurster was dit qua onkostendekking uiteraard ideaal en ik kon hier ook wel mee leven.

Ik was in de veronderstelling dat deze constructie ook in onze overeenkomst stond, maar nu word het huis opeens wel tussentijds verkocht en blijkt de verhuurster contractueel een opzegtermijn te hebben van 3 maanden. Ontzettend stom van mij natuurlijk dat ik dit niet goed heb gecontroleerd en begrijp dat ik hierin weinig rechten heb.. De verkoop is nog niet rond, maar de verhuurster wil nu ook nog allerlei interne verbouwingen/klussen gaan uitvoeren om de verkoop te stimuleren. Zij noemt dit normale onderhoudswerkzaamheden, maar dit zijn technische tekortkomingen (vocht in muur en kelder) die door een technisch onderzoek opeens aan het licht komen. Zoals je zult begrijpen zit ik helemaal niet te wachten op overlast (stof en puin) en wil ik dat ze wacht tot na de verkoop of wanneer ik in ieder geval verhuist ben..

> Zij is de stiefzus van een goede vriend en ze was natuurlijk in het begin zeer hartelijk en makkelijk en beloofde van alles. Oftwel ik werd verblind door haar aardigheid en vergat mondelinge overeenkomsten ook vast te zetten in een contract. Ik had een ander huur appartement waar ik zeker nog 2 jaar kon blijven maar wilde graag een tuintje. Dit wist de eigenaresse en heeft ze me dus min of meer misleid en tegen me gelogen in haar eigen belang.

> Ik betaal 1000 euro ex voor dit eenvoudige appartementje van 55m2, waar ik een jaar comfortabel hoopte te wonen. Gezien onze overeenkomst en situatie waar we ons in verkeren is dit bedrag niet (meer) in verhouding. Aangezien haar intentie was om z.s.m. te verkopen en er enkel een tijdelijke huurder in te krijgen. Gezien de situatie had ze een anti-kraak tarief moeten hanteren.

Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen wat ik kan doen, waar ik wel recht op heb en wat de verplichtingen van de verhuurster zijn aangezien er dus ook een behoorlijke inbreuk op mijn woongenot word gedaan.

MIJN VRAGEN:
-hoe kan ik de verkoop rekken tot November 2016 of een fatsoenlijke onkostenvergoeding krijgen (heb ik hier rechten)?.
-wat is een fatsoenlijke vergoeding in deze situatie? Zeker aangezien ik nu dus al 3 maanden een hoge huur betaal als een soort anti-kraker, verhuiskosten moet betalen, meerdere dagen moet opofferen en mogelijk een nog hogere huur ergens anders moet gaan betalen.
-hoe kan ik deze grote klussen tegen houden, dit kan de verhuurster namelijk ook na de verkoop doen. Moet zij goedkeuring van mij krijgen en mag ik desnoods de sloten vervangen zodat ze dit niet kan uitvoeren?

Zou geweldig zijn als jullie me enigzins kunnen adviseren :-)

Hartelijke groet,
Mark

dinsdag 22 maart 2016