Ik krijg mijn borg niet terug (huisbaas in UK)

0 reacties

Van april tot augustus 2014 huurde ik een kamer in Engeland, omdat ik daar tijdelijk woonde voor mijn werk. De kamer was prima en ik heb er prettig gewoond. Ook steeds een goed contact met mijn huisbaas gehad. Ik heb een contract waarin de huurprijs en de borg die ik heb betaald (550 pond) staan aangegeven, ondertekend door ons beiden. Ik heb zijn telefoonnummer en bankgegevens van de rekening waarnaar ik de borg en de huur heb overgemaakt.

Op 1 augustus vloog ik terug naar Nederland en had afgesproken dat de huisbaas 's ochtends de kamer zou controleren om te kijken of er niets kapot was ivm terugstorten van de borg. Echter, die ochtend kreeg ik bericht dat hij in het ziekenhuis was, omdat zijn moeder ziek was geworden. Hij kon die dag niet meer langs komen om de kamer te controleren. Eenmaal terug in Nederland heb ik hem via whatsapp gevraagd of hij de kamer had gecontroleerd. Antwoord was dat hij de kamer had gecontroleerd, dat alles in orde was en ik zou de borg binnen een paar dagen op mijn rekening gestort krijgen.

Inmiddels ruim een maand later nog altijd geen borg ontvangen. Op mijn whatsapp berichten en mijn telefoontjes wordt niet meer gereageerd, terwijl ik kan zien dat hij wel op whatsapp actief is. Ik heb de conversatie uit whatsapp naar mezelf ge-emaild waarin hij aangeeft dat alles met de kamer in orde was en ik mijn borg zou terugkrijgen.
Wat kan ik doen om mijn borg terug te krijgen? Ik zou denk ik moeten beginnen met een brief, maar kan ik die zelf sturen zonder advocaat? Ik heb namelijk geen rechtsbijstandverzekering. En waar stuur ik die brief heen? Ik heb zijn huisadres niet (hij woonde niet op het adres waar ik woonde), zou ik dat op kunnen vragen bij de (Engelse) bank? Of heb ik nog andere opties?

vrijdag 5 september 2014