Mag de verhuurder € 2,50 per maand extra in rekening brengen voor stroomverbruik voor het opladen van een scootmobiel?

2 reacties

Mijn moeder van 93 woont in een woonoord voor ouderen vanaf 55 jaar (7 hoog flat), waarin men volledig zelfstandig woont, maar een voorziening aanwezig is bij noodsituaties. In de huur voor haar flat zitten alle kosten, zoals huur, water, licht en verwarming. Mijn moeder is zuinig in het gebruik van elektriciteit. Als ze b.v. de open keuken verlaat, doet ze het licht uit. Dat geldt ook voor het licht in de hal etc..
Eén a twee keer per week (als het weer het toelaat en dat is zeker vier maanden niet het geval geweest) doet ze zelfstandig met haar scootmobiel boodschappen op het nabij gelegen winkelcentrum. (afstand ca 200 meter) De boodschappen zijn in die periode door haar schoondochter voor haar gedaan) Eén keer in de maand gaat ze naar het dorp (ca. 7 km afstand heen en terug) om extra zaken in te slaan, die op het winkelcentrum bij haar in de buurt niet verkrijgbaar zijn. Zo ook gaat ze dan naar de bibliotheek e.d..

De verhuurder is Woonzorg in Zeist. Deze is voornemens omde bewoners € 2,50 per maand extra te betalen uit eigen portemonnee voor het stroomgebruik voor het opladen van een scootmobiel dan wel een elektrische fiets.(n.m.m. een scheve verhouding, want een scootmobiel heeft zwaardere accu's)
Mijn moeder is het daar niet mee eens, want er zijn bewoners:
1. die een computer hebben, die de hele dag aan staat
2. die een vaatwasmachine hebben
3. die een mobiele airco hebben etc.

Bovengenoemde apparaten verbruiken aanzienlijk meer stroom per dag, dan het (zwakstroom) opladen van een scootmobiel of elektrische fiets in een maand.

Vraag:
Is het reeël, dat Woonzorg de bewoners extra belast, wanneer zij (noodzakelijk) gebruik maken van een scootmobiel of elektrische fiets, nu er sprake is van een gezamenlijke pot voor stroomverbruik van alle bewoners? (in de flats zijn geen afzonderlijke verbruiksmeters aanwezig)

vrijdag 23 april 2010