Is verhuurder verplicht tot restitutie kosten parkeergarage na nalatigheid?

1 reactie

Ik heb een vraag naar aanleiding van een voorval dat er is geweest met de verhuurder over de resititie van de huur voor een niet werkende garagepoort. Bij het tekenen van ons huurcontract waren wij verplicht een parkeerplaats in een afgesloten parkeergarage te huren (hiervoor ontvangt elke huurder een afstandsbediening om de garage te openen, wordt daarna automatisch gesloten).

Begin mei leek onze afstandsbediening niet goed meer te werken en na het vervangen van de batterij bleek het ding defect, waarna deze is omgewisseld door de verhuurder. Echter was er geen tijd om deze uit te kunnen testen daar de toegangspoort eenmaal thuis niet meer dicht ging en hierdoor continue dicht stond door een defecte poort. Niemand kon hierdoor de garage in of uit (met de auto). Na meerdere telefoontjes met de verhuurder (en storingsdienst en klantenservice, ...) werd er na drie (!) weken eindelijk actie ondernomen vanuit de verhuurder en werd de poort standaard open gezet, omdat deze niet zo snel gemaakt kon worden. De poort heeft vervolgens twee weken open gestaan (wij hebben uit voorzorg voor evt. inbraken de auto ergens anders geparkeerd*) gedurende de tijd dat de garagepoort niet werkend was. Toen de poort na vijf weken eindelijk gemaakt was hebben wij middels een brief naar de verhuurder gevraagd om een restitutie ivm het niet werken van de poort en het nalatig zijn wat betreft het geven van informatie en het ondernemen van actie. Hierop reageren ze (na inmiddels drie keer te hebben gevraagd om een antwoord...) na anderhalve maand (vandaag) dat ze "niet eenduidig aansprakelijk zijn" en daarom alleen kosten van eventuele schade door inbraak vergoeden als deze is geweigerd door de verzekering*.

Echter, wij hebben geen gebruik kunnen/willen maken van deze garage in de 5 weken dat deze niet heeft gewerkt om twee redenen:
1) onzekerheid of het mogelijk is om in en of uit kunnen rijden
2) niet afgesloten garage en buiten bereik van cameras of 'sociaal toezicht' van buurtbewoners

Tijdspanne:
Begin mei: garagedeur defect
Mei (elke werkdag): contact opgenomen met verhuurder en oa gesproken met klantenservice, storingsdienst, reparateur, geen acties ondernomen die hebben geleid tot opsporing probleem/informeren huurders vanuit verhuurder
Eind mei: officiele brief ontvangen waarop staat dat de poort sinds korte tijd defect is en tot het probleem verholpen is de poort standaard zal openstaan
Begin juni: garagepoort gerepareerd

Kan iemand mij vertellen of de verhuurder daadwerkelijk niet aansprakelijk is of hoe wij dit conflict verder kunnen oplossen? Wie of welke instantie kun je dan inschakelen?

Alvast bedankt!!
Eveline

* In de tijd dat de poort open stond is er op een nacht bij 12 auto's (van ong. 25 auto's) in de garage ingebroken.... Gelukkig niet bij de onze dus.

woensdag 22 juli 2015