ten einde raad door advies Hypotheekadviseur

0 reacties

Wij willen graag een woning kopen en hebben daarom eerst maanden geleden onderzocht of dat wel kon. Mijn man is namelijk flexwerker en heeft een BKR notering.
Wij hebben een gesprek aangevraagd bij een hypotheekadviseur en deze feiten voorgelegd. In dat 1e gesprek heeft hij ons laten weten dat het absoluut geen probleem is om een hypotheek op ons inkomen aan te vragen.
Hij heeft al onze persoonlijke dingen meegenomen zoals:
Jaarverslagen/boekhouding van een bedrijf van mijn man
contract van mij en mijn man
BKR uittreksel
Jaaropgaven die nodig waren
kopieën ID van ons samen
We hebben in het 1e gesprek aangegeven dat we al een woning op het zicht hadden. Volgens hem konden we actie ondernemen hij zou alles regelen.

We hebben een vervolg afspraak gemaakt en dan zou hij met een financieel plan komen.
Op die afspraak is hij niet geweest. 20 minuten na tijd wilde ik hem bellen en zag dat hij een smsje had gestuurd dat hij nog even wilde bellen voordat hij het gesprek inging. Die had hij 22:00 op de avond ervoor gestuurd. We zaten dus voor niets te wachten, dat was een grote teleurstelling want ik had speciaal vrij gevraagd van mijn werk.
Vervolgens is het contact niet erg soepel verlopen. Ik wilde namelijk er gelijk een punt achter deze adviseur zetten, maar hij heeft mij overgehaald in het telefoongesprek dat het allemaal wel goed zou komen en dat het op een misverstand berust. Ik vertelde hem dat we een bod wilde doen op de koopwoning en nu niet wist of dat wel kon. We hadden nog enkele vragen maar die zou hij later beantwoorden hij was in de auto en dus onderweg, maar hij zei dat we die actie rustig konden nemen.

Vervolgens hebben we een aankoopmakelaar gevraagd om voor ons de woning te taxeren en te onderhandelen over de koopprijs.
Dat hebben we doorgegeven aan onze hypotheekadviseur, met de datum van passeren. Een week later belde hij op dat hij liever niet gelijk de hypotheek wilde aanvragen omdat de BKR van mijn man niet goed was.
Toen bleek dat er een code aanhing die niet goed was. Wij wisten niet van een code af dat was ons nieuw. Dat had hij in het eerste gesprek moeten zeggen want dan hadden we dat eerst afgewacht!
De BKR verloopt op 31 maart. We hebben met spoed onze makelaar op de hoogte gebracht en hij heeft enorm zijn best gedaan om de datum van levering te verzetten.
Ook dat is gelukt. Echter waren de spanningen enorm toegenomen want we hadden niet voor niets EERST informatie ingewonnen. Ik vond het een blamage tegenover onze makelaar.

Vervolgens heb ik de BKR opgebeld en bleek dat in de 2e week van Maart dus 8 en 9 de BKR van mijn man eruit gaat en dus de hypotheek op 10 maart aangevraagd kan worden. Het voorlopig koopcontract is getekend we dachten dat we nu alleen af moesten wachten.
Vervolgens belde onze hypotheekadviseur mij op met een warrig verhaal over de intentie van de werkgevers verklaring van mijn man en hij vroeg mij of ik wilde bellen of hij dat moest doen. Ik begreep niet waar dat precies overging en heb aangegeven dat het dan misschien beter is als hij dat zelf zou doen. Vervolgens mailde een werkneemster van hem mij met dezelfde vraag en ben ik erg in de stress geraakt want ik had het gevoel dat het gewoon niet goed ging.

Ik heb daarop de werkgever van mijn man gebeld en hij vertelde mij dat de intentie goed was ingevuld.
Ik heb vervolgens telefonisch een pittig gesprek gehad en gevraagd hoe dat nu zit en dat ik nu toch echt duidelijkheid wilde over de kans van slagen van de hypotheekaanvraag.

onze hypotheekadviseur had een lang omslachtig verhaal waarop ik vroeg; “zeg nou eens duidelijk ja of nee”. Daarop heeft hij letterlijk gezegd; “niet is zeker in dit leven, zeg nooit nooit”.

Voor mij was de maat vol en heb een second opinium gevraagd bij een andere adviseur.
In het 1e gesprek zei die hypotheek adviseur al direct dat op onze contractgegevens geen hypotheek aangevraagd kan worden. Mijn man is flexwerker sinds een jaar en dit moet minstens 3 jaar zijn.
De gegevens van zijn onderneming telt ook niet mee, de bank kijkt daar niet naar. Wij hebben geen eigen geld, en geen overwaarde van een koopwoning. Ik werk 17 uur en dus te weinig.
Kortom ondanks wij het van te voren goed wilde regelen hebben we door verkeerd advies een koopcontract getekend waar we uiteindelijk geen hypotheek voor kunnen aanvragen.

Op het moment weet ik me werkelijk geen raad!

Vandaag kregen we ook een nota van onze hypotheekadviseur.
We zijn starters en op zijn site staat een hypotheekadvies tarief voor starters van €375 en zijn factuur is € 387.50 dus dat klopt ook niet. Er is een begeleidend schrijven bij hoeveel hij gebeld heeft en hoeveel tijd hij kwijt is geweest aan onderzoek. (Bijna 3 uur, ik heb een vrije dag aangevraagd en koste mij 7 uur.)

Wij hebben een afspraak over de verzorging van de aanvraag van een hypotheek die heeft hij niet waar gemaakt.
Mijn vraag is; ondanks wij door zijn advies in de problemen zijn gekomen zijn wij toch verplicht deze factuur te betalen?
Ook hebben wij kosten gemaakt voor de makelaar die als we beter waren ingelicht niet hadden aangevraagd. Kunnen die bij hem verhaald worden?

we zijn starters we hadden toch beter voorgelicht moeten worden?

dinsdag 28 januari 2014