Verplichte notaris met hoge kosten

0 reacties

Hallo,

Wij zijn bezig met de aankoop van onze huidige huurwoning. Deze woning wordt te koop aangeboden door de huidige eigenaar (een pensioenfonds). In de brief met de aanbieding wordt tevens vermeld dat de keuze van de notaris is voorbehouden aan de verkoper en plaats moeten vinden bij een met naam genoemde notaris.

De verkopend makelaar heeft een aantal weken aangegeven dat dat in ons voordeel zou moeten zijn omdat de notaris een hele reeks woningen moet behandelen en dat er dan wel een langere prijs uit zou moeten rollen.

Ik heb gisteren echter de prijs te horen gekregen van de notaris en daar rolt uit dat we €1716 (incl. BTW, kadaster) moeten gaan betalen. De kosten voor akte van levering en akte van hypotheek zijn daarin nagenoeg gelijk. Bij alleen een akte van levering zijn de kosten €871 incl. BTW, kadaster). Daaroverheen nog eens €32,50 (ex. BTW) aan kosten voor leges en kantoorkosten per natuurlijk-/rechtspersoon. Als de hypotheekakte bij een andere notaris gepasseerd wordt, volgt nog even een toeslag van €75 (ex. BTW) voor een volmacht en €125 (ex. BTW) voor administratiekosten.

Ik heb dezelfde notaris gebeld met de vraag wat beide aktes zou gaan kosten. Hij noemde daarbij een bedrag tussen €1100 en €1200 (incl. BTW, kadaster etc.)

Als ik op internet ga zoeken lees ik overal dat ik keuzevrijheid heb, ik lees koper betaald dus koper bepaald etc. Er zijn ook veel verkopers die de keuze van de notaris bepalen.

Ik vind het allemaal best als de notaris gewoon een normaal tarief zou rekenen, maar met het extra betalen van €500 á €800 ben ik het niet zo eens natuurlijk. Wat kan ik hieraan doen?

Groeten,
Henk

donderdag 19 juli 2012