Conflict onderburen

3 reacties

Ik heb pas een compleet nieuwe badkamer laten plaatsen in mijn flatje, dit heb ik laten doen door een eenmanszaak (gewoon met offerte en BTW). Heb deze klus volledig uit handen gegeven, dit omdat ik niet zou weten hoe ik een badkamer zou moeten plaatsen. Aan het einde van de klus heeft de aannemer een leiding niet helemaal goed aangesloten waardoor het iets is gaan lekken in de leidingkoker. Mijn onderburen van de 2e etage kwamen dit gelijk melden en de lekkage is gelijk verholpen door de aannemer, mijn onderburen gaven ook aan hiervan geen schade te hebben ondervonden. Een paar dagen later komt mijn onderbuurman van de eerste etage terug van zijn vakantie en belt bij mij aan om te vertellen dat er ook iets water lag in zijn badkamer. Hij wilde het niet laten zien en hoefde ook mijn verzekering niet in te schakelen, hij had het water al opgeruimd. Aangegeven dat ik dit vervelend voor hem was en we zijn zonder problemen uit elkaar gegaan (hij wilde mij alleen even op de hoogte stellen). Na een paar dagen staat hij behoorlijk agressief bij mij aan de deur, hij wilde geld van mij vangen voor de "overlast". Ik heb bij hem aangegeven dat ik dit niet begreep, hij had immers geen schade en had de boel zelf al opgeruimd. Kreeg ernstig het gevoel dat hij door een bepaalde manier door intimidatie wilde dat ik hem ter plaatste ging compenseren voor zijn "overlast". Aangezien ik hiervan niet gediend ben, heb ik de deur dicht gedaan. Na veel vloeken en op de deur slaan is hij uiteindelijk ook weg gegaan. Heb toen wel gelijk mijn verzekering gebeld, dit om hun in ieder geval van de hele situatie op de hoogte te stellen. Ook met hun afgesproken dat we even gaan afwachten wat de onderbuurman precies gaat doen, dit mede omdat ik ernstig twijfel aan de vraag of hij daadwerkelijk schade heeft. Vervolgens ga ik op vakantie en krijg een brief van zijn aansprakelijkheidsverzekering dat ik ernstig nalatig ben geweest en ik mijn verzekering in moet schakelen, of de schade van een paar duizend euro even zelf wilde overmaken. Heb de schade vervolgens netjes gemeld bij mijn verzekeraar en heb zijn aansprakelijkheidsverzekering een mail gestuurd waarin ik aangeef dat ik de klus volledig uit handen heb gegeven en ik dus niet nalatig ben geweest. Ook heb ik gevraagd naar de gespecificeerde rekening van de offerte van de schade en een toelichting (evt. met foto's) van wat de schade nu eigenlijk precies is. Ik weet nog steeds niet wat er "kapot" is en hoe ze aan een schadebedrag van een paar duizend euro komen. Op mijn verzoek heb ik geen enkele reactie gehad en weet dus nog steeds niet waarvoor ik straks misschien wel in een rechtbank sta (hier dreigt de tegenpartij mee). Heb ook aangegeven dat ik met alle plezier zaken wil oplossen (als ik daadwerkelijk aantoonbaar schuld heb), maar hiervoor heb ik wel een onderbouwing nodig.

Wat ik me nu afvraag is wie is er nu eigenlijk aansprakelijk als er daadwerkelijk aantoonbaar schade is gemaakt, ikzelf of de aannemer? Kan dit ook een reden zijn voor mijn eigen aansprakelijkheidsverzekering om niet uit te keren? Ik voel me gewoon niet goed bij deze hele situatie en weet echt niet goed wat ik met deze hele situatie aan moet en mijn verzekeraar stuurt mij ook van het kastje naar de muur. Mijn rechtsbijstandverzekering wil trouwens niet bemiddelen in deze situatie, dit omdat buren een uitzondering op de dekking zijn. Verder valt er bijna niet met de onderbuurman te praten, dus dit is ook geen optie. Wie kan mij van goed advies voorzien en hier zo goed mogelijk uit te komen??

Met vriendelijke groet,

Erwin

zondag 4 oktober 2015